Column

De Ontdekking van de Hema

Ook de Hema mengt zich in het Zwarte Pietendebat. Bedrijfsongeval of juist boerenslimheid? In gedachten schoof Christiaan Weijts aan bij de Hema-spindoctors.

Ogenblik! - Wat is er? - De zaak loopt niet goed. - Waarom niet? We krijgen toch genoeg gratis reclame. Deze zomer werd die kritiekloze documentaire over ons nog herhaald. Ze staan in de rij voor onze worsten.

- Toch niet. In Spanje en Engeland lopen de nieuwe filialen nog matig. In Nederland hebben we concurrentie van die nieuwe Primarks. Het hoofdkantoor in Londen begint te morren. Kijk zelf maar, dit zijn de cijfers.

- Ach, lieve hemel, is het zo verschrikkelijk? Wat ben je van plan? In die documentaire roemden ze nog onze ‘typische Nederlandse boerenslimheid’. Nou, waar blijft die boerenslimheid nu?

- Heel simpel. Wat was de beste reclamecampagne van de laatste jaren? Iets waar iedereen het over had.

- James Foley? Ice Bucket Challenge?

- Warm.

- MH17? Gaza?

- Kouder. Kouder. Denk eens na. Zwarte Piet!

- Zwarte Piet? Hoe wilde je je daar in gaan mengen? Dat is een brandhaard. Explosiegevaar!

- Juist daarom. We laten een zogenaamd interne e-mail uitlekken waarin we zogenaamd Zwarte Piet in de ban doen.

- En dan? Dan gaan ze ons boycotten.

- Niet helemaal. Dan gaan ‘ze’ op Twitter en Facebook roepen dát ze ons boycotten. En vervolgens melden alle kranten en tv-zenders dat er grote ophef in het land is.

- Dat kost ons toch klanten?

- Integendeel. Heb je gehoord dat er in Groningen een winkelruit is besmeurd en de eigenaar bedreigd is. En waarom?

- Omdat zijn antiquariaat met oude boeken Isis heet.

- Omdat de domheid van de mensen onuitputtelijk is. Diezelfde domheid gaan wij inzetten. ‘Ze’ besmeuren die ramen omdat ze een oprisping van morele superioriteit voelen. En dat is waarom ‘ze’ over ons zogenaamde Pietenstandpunt praten. Dat is een geweldige vergroting van de naamsbekendheid. En op het moment dat ze weer babykleding, gloeilampen en binnenbanden nodig hebben, lopen ze gewoon weer bij ons binnen. Het gaat ‘ze’ namelijk niet om een boycot. Het gaat ‘ze’ erom aan het publiek te laten zien dat ze goed zijn, vóór of tegen Piet. Als de woede begint te koken plaatsen we een kort statement, dat we Piet natuurlijk niet in de ban doen, maar wel ‘de discussie’ volgen. Zo houden we die beide kampen te vriend.

- Genoeg nu! Je moet ook van ophouden weten.

- Regel één van de marketing: as long as they spell your name right. Dat moet ze wel lukken, dat achterlijke volk. Nog net.