Hema doet Piet níet in de ban, maar is ‘niet blind voor discussie’

Hema doet Zwarte Piet níet in de ban, bezwoer het bedrijf gisteren in een verklaring op zijn website. „Er zijn nog steeds Pieten te vinden in het assortiment.”

Hema reageerde daarmee op een mediastorm die losbarstte nadat Het Parool gisteren schreef dat het bedrijf Piet wél uit zijn winkels zou bannen. Verpakkingen van Sinterklaasartikelen zouden zijn aangepast, Zwarte Piet zou dit jaar alleen nog in chocoladevorm te koop zijn.

Het Parool baseerde zich op een „intern schrijven”. Dat was een antwoord van een verkoopdirecteur van Hema op een e-mail van de vrouw van tv-maker Marc Nelissen. Maar, zegt Nelissen, anders dan nu gesuggereerd wordt, heeft deze verkoopdirecteur niet gezegd dat Hema Zwarte Piet in de ban doet. En anders dan andere media schreven, heeft hij géén actiecomité opgericht. „Deze meneer beantwoordde gewoon netjes een mail van een klant.” Hij liet Nelissens vrouw weten dat de Hema „niet blind is” voor de discussie, dat het bedrijf het verpakkingsmateriaal al heeft aangepast en dat het „ermee verder gaat”.

Hema laat weten dat het bij zijn verklaring te laten. Daarin staat ook dat het bedrijf „de maatschappelijke discussie” volgt en de „regelgeving die daaruit volgt” respecteert.

PVV-leider Geert Wilders twitterde gisteren dat hij nu niet meer wil winkelen bij Hema. Datzelfde geldt voor boze twitteraars – het onderwerp is trending op Twitter. Anderen zijn dáár weer boos over.

Ook andere winkelketens houden zich bezig met de zwartepietenkwestie. Zo kiest V&D volgens een woordvoerder „waar mogelijk” voor artikelen waarbij Piet een „minder negroïde uiterlijk” heeft, oftewel: „steil haar, minder rode lippen en geen oorbellen”.

Bij de Bijenkorf zullen klimpieten zich ook dit jaar in filialen vertonen. Zij dragen volgens een woordvoerder al jaren geen gouden oorringen en hebben „soms steil haar of een visgraatvlecht” – „passend bij de trends”.