Je gelooft nooit wat Facebook nu gaat doen

Beeld NRCQ

‘Kan jij het? Deze man kan zijn broek uitdoen zonder handen. Legendarisch!’ en ‘Wat hierna gebeurt, zal je verbazen’! Wie met enige regelmaat Facebook gebruikt, is er bekend mee: clickbait. Vreemde berichten met rare foto’s die zomaar op je tijdlijn verschijnen. De spectaculaire of vragende koppen moeten je verleiden om door te klikken. Net als die boven dit artikel trouwens.

Uit recent onderzoek van Facebook blijkt nu dat heel wat gebruikers zich aan het fenomeen ergeren. En dus komt het bedrijf met een oplossing: een nieuw algoritme moet clickbait gaan ontmaskeren.

Loksites

Clickbait-berichten - waarvan de kop vaak onterecht spannend is - zijn bedoeld om Facebookgebruikers via views en shares naar externe sites als Buzzfeed, Viralnova of Bored Panda te lokken. Op Facebook geldt namelijk dat hoe populairder een bericht is, hoe meer het in de tijdlijn van gebruikers opduikt. Om die populariteit te bepalen keek het sociale netwerk tot nu toe alleen naar het aantal clicks op een artikel. Aan de hand daarvan werd bepaald hoe vaak het in de tijdlijn van gebruikers verscheen.

Resultaat: nieuwsberichten van familie en vrienden verdwenen naar de achtergrond, terwijl dat volgens het onderzoek juist de berichten zijn die mensen het liefst lezen. Ook bleek dat tachtig procent van de gebruikers eerst wilde weten waar een artikel over ging, voor ze erop klikten.

Click-like verhouding

Facebook gaat nu bijhouden wat er precies gebeurt als iemand op een link heeft geklikt. Als opvalt dat een gebruiker meteen terugkeert naar de algemene Facebook-pagina, gaat het waarschijnlijk om een bericht dat de lezer maar niks vond: clickbait dus. Facebook zal het bericht dan minder hoog inschatten. Ook gaat het bedrijf kijken naar de verhouding tussen het aantal clicks en het aantal likes. Hebben veel gebruikers op een stuk geklikt, maar heeft het maar weinig likes, dan is de kans groot dat het om een verdacht artikel gaat.

De nieuwe aanpak zal zeker gevolgen hebben voor populaire websites als Buzzfeed. Van alle sociale media zorgt Facebook voor het meeste verwijsverkeer van de site: in juni ruim 23 procent. Te vergelijking: via Twitter werd maar net iets meer dan 1 procent doorverwezen.

    • Laura Debruyne