Gastvrij ondernemen? Een kwestie van peperkoek

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een training ‘betere klantrelaties door middel van gastvrijheid’ voor ondernemers in Utrecht.
Wie: Trainers Sjoukje ten Berge, Karen van Riel en Martine Teeselink van trainersbureau Outdo en vijftien zelfstandig ondernemers waaronder Wim van Gessel.

Met een stralende glimlach staat Sjouke ten Berge bij de deur van het lokaal waar ze haar training geeft. Alle binnendruppelende deelnemers krijgen een ferme handdruk van de blondine.

“Hoi! Sjoukje!”, overrompelt ze een potige man.
“Wim”, kucht hij.
“Wim. Wim.” Ter Borge sluit even geconcentreerd haar ogen. “Alle namen meteen onthouden hè – dat is wel zo gastvrij”.

Want als je daar dan een training over geeft - over gastvrijheid dus - moet je natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.

Doe als die leuke barman

Volgens mede-trainster Karen van Riel is gastvrijheid voor ondernemers een tool om klanten te binden. “Stel je je favoriete kroeg maar eens voor. Grote kans dat je dat zo’n fijne plek vindt omdat de barman je altijd groet en hij weet wat je favoriete drankje is. Omdat hij gastvrij is dus.”

En dat kan ook buiten de horeca. Riel somt op: “Stop je product in een leuke doos. Bel nog eens na als je iemand een dienst hebt verleend. Stuur desnoods een peperkoek op als je weet dat iemand dat lekker vindt!”

De gastvrijheid bij ondernemend Nederland is nu niet al te best, volgens Ten Berge. “Hoe vaak word je wel niet totaal genegeerd als je een winkel binnen komt!” Van Riel ziet dat veel ondernemers zich puur en alleen op hun product of dienst focussen, zonder zich bezig te houden met wie hun klant eigenlijk is.

Een stukje menselijk contact

Daar probeert zelfstandig belastingadviseur Wim van Gessel wel op te letten. Hard nodig, want sinds hij op 1 januari voor zichzelf is begonnen moet hij zijn eigen klanten werven. En dat valt niet altijd mee. Een training voor beter klantcontact leek hem een goede zet. “Het mooiste zou zijn als tevreden klanten weer terugkeren of me bij anderen aanbevelen.”

Duidelijk. Maar hoe? Volgens Ten Berge hoeft dat niet moeilijk te zijn: iedereen is van nature al gastvrij. Daarom is het belangrijk dicht bij jezelf te blijven. “Zoek het in je binnenste, dan vind je de oprechte interesse in een ander vanzelf”. Want natuurlijk draait het uiteindelijk allemaal om ‘een stukje menselijk contact’. Maar daar moet je wél iets voor doen. Oogcontact maken bijvoorbeeld, glimlachen, geïnteresseerde vragen stellen enzo. Of gewoon een peperkoek opsturen natuurlijk.

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken