Explosie van geweld in het ‘bijgezin’

Net als Boyhood, die momenteel als coming-of-agefilm aller coming-of-agefilms records breekt in de Nederlandse filmtheaters, ging ook The Third Side of the River afgelopen winter in première tijdens het Filmfestival Berlijn. En ook The Third Side of the River is een verhaal over familierelaties en volwassen worden, al zien we maar een klein fragmentje uit het leven van de 17-jarige Nicolas en kabbelt zijn leven heel wat minder geruisloos voorbij. Het is alsof in dat kleine moment dat de film beslaat alle energie van een mensenleven zit samengebald.

De Argentijnse regisseur Celina Murga liet zich namelijk inspireren door een krantenartikel over een jongen die zijn biologische vader en diens gezin vermoordde. Een heftig gegeven, maar zij koos in The Third Side of the River voor een ingehouden stijl. Het feit dat de film op waargebeurde feiten is gebaseerd werkt als een extra tijdbom. We volgen Nicolas, en we volgen vooral zijn blik. Hij ziet hoe zijn vader weer eens bij zijn moeder langskomt, die in feite niets meer is dan een hoer, en dat hij in ruil voor seks wat geld voor zijn kinderen bij haar achterlaat. En we volgen Nicolas als hij opeens in de gratie raakt en de taak krijgt zijn vaders officiële zoon te ‘vervangen’.

‘Bijgezinnen’ zijn volgens Murga geen ongewoon gegeven in Argentinië. Op een meer universeel niveau raakt de film ook aan vragen over hoe uniek en dan wel vervangbaar we zijn in andermans leven, zelfs in dat van degenen op wie we instinctief altijd denken te kunnen terugvallen: familie.

De film werd geproduceerd onder mentorschap van Martin Scorsese en als coproductie mede met Nederlandse subsidie gefinancierd. Vooral dat laatste zal er de reden van zijn dat deze karakteristieke festivalfilm nu een klein roulement krijgt in de bioscoop.

    • Dana Linssen