Meer concurrentie voor Bloomberg-terminal

De hele financiële wereld staat in verbinding door middel van de Bloomberg-terminal. Nu Bloomberg onder vuur ligt, poppen alternatieven op.

De Bloomberg-terminal.

Het lijkt een hopeloos ouderwetse computer, maar het is het belangrijkste gereedschap van beurshandelaren, analisten en iedereen die zich met financiële markten bezighoudt: de Bloomberg-terminal.

Het apparaat bevat zo ongeveer alle denkbare financiële informatie: van actuele beurskoersen en grondstofprijzen tot de aanbevelingen van analisten. Onderdeel van het systeem is een veelgebruikte chatfunctie die de financiële wereld met elkaar verbindt. Bloomberg heeft 320.000 gebruikers. Zij versturen elke dag 200.000 chatberichten naar elkaar, in 15 tot 20 miljoen chatgesprekken.

De terminal is een van de belangrijkste inkomstenbronnen van Bloomberg LP, het financieel dienstverleningsbedrijf dat ook een financieel persbureau heeft. Het bedrijf is opgericht door Michael Bloomberg, tot voor kort burgemeester van New York. Hij heeft goed verdiend aan de terminals; volgens Forbes is hij goed voor 33 miljard dollar. Vorig jaar boekte Bloomberg een omzet van 8,3 miljard dollar. De terminalbusiness is cruciaal: een abonnement kost doorgaans 20.000 dollar per jaar en met zo’n 315.000 terminals tikt dat aan.

Maar Bloomberg ligt onder vuur. Zakenbank Goldman Sachs probeert financiële grootmachten als BlackRock, JPMorgan Chase, Morgan Stanley en Bank of America zo ver te krijgen 6 miljoen dollar te steken in een alternatief voor de chatdienst van Bloomberg, aldus de Financial Times. ‘Symphony’ zou ergens in de lente van 2015 live moeten gaan. Het is niet de enige concurrent. Sinds vorig jaar is er de chatdienst van Markit. Niet geheel toevallig is Bloomberg-concurrent Thompson Reuters een van de partners. Deze maand sloot zakenbank Jefferies zich aan bij de klantenkring.

Die toenemende concurrentie heeft een aantal redenen. De belangrijkste is het wangedrag van Bloomberg en de journalisten van het persbureau. Vorig jaar bleken zij het systeem te gebruiken op zoek naar nieuws. Bijvoorbeeld om te kijken of handelaar ‘The Wale’ (die 6,2 miljard dollar verloor) nog bij JPMorgan Chase werkte. Het schandaal kwam naar buiten toen een Bloomberg-journalist een Goldman Sachs-werknemer belde en vroeg hoe het met diens partner ging: die had al een tijdje niet ingelogd.

Ook speelt mee dat chatten via de terminal niet de veiligste vorm van communiceren is. Vorig jaar stond chatinformatie plots online. En rond het manipulatieschandaal van de Libor-rente kwam veel bewijs linea recta uit Bloomberg-chatrooms. Rabobankhandelaar Paul Robson, die onlangs bekende met Libor te hebben gesjoemeld, deed dat onder andere via Bloomberg Chat, zo blijkt uit stukken van de Amerikaanse justitie.

Het is nog onduidelijk of de alternatieven Bloomberg pijn gaan doen. Volgens bankiers is de chatfunctie een van de belangrijkste aspecten van de terminal. Zonder chat zou Bloomberg minder hoge prijzen kunnen vragen. Hoewel Symphony pas in de lente wordt gelanceerd, probeert Bloomberg inmiddels met man en macht de eigen chat belangrijk te houden. Zo installeerde het eind vorig jaar een functie waardoor de top van bedrijven directe toegang tot het chatverkeer van de medewerkers heeft. Daarmee kan het bijvoorbeeld chats filteren waarin handelaars elkaar champagne van Bollinger of ander lekkers beloven.