Jan Cremer verzet zich tegen definitieve einde Cremer Museum

Kunstwerken in het tijdelijke Cremer Museum dat in mei 2013 in Enschede werd geopend voor de internationale kunstmanifestatie Twente Biennale Foto ANP

Eind 2012 ging er definitief een streep door het Jan Cremer Museum in het Enschedese Balengebouw. Nu de gemeente een andere bestemming voor het gebouw zoekt, komt Jan Cremer in opstand.

De schrijver is volgens de Twentse krant Tubantia ‘woedend’ over het feit dat hij niet op de hoogte is gesteld van recente plannen van de gemeente Enschede.

In Tubantia zegt hij de herbestemmingsplannen voor Het Balengebouw, dat door de gemeente voor een half miljoen werd verbouwd en in 2010 door woningcorporatie De Woonplaats voor een symbolisch bedrag aan stichting Cremer museum werd verhuurd, aan te zullen vechten. “Het Balengebouw moet behouden blijven als instituut voor kunst”, zegt Cremer in Tubantia. Woningbouwvereniging De Woonplaats zegt in haar recht te staan omdat de stichting er niet in geslaagd om een ‘sluitende exploitatie te krijgen’.

Vertrouwen

De stichting Cremer Museum stelt zich als taak het werk van Cremer te bewaren, te tonen en te bestuderen en biedt, in samenwerking met regionale partners, ruimte aan eigenzinnige kunstenaars om zich te ontplooien en om hun werk te presenteren. De stichting heeft de plannen voor een museum in mei 2012 al moeten wijzigen omdat deze financieel niet haalbaar bleken.

In december 2012 kwam het definitieve doodvonnis voor het museum: de gemeente Enschede besloot een streep door het project te zetten. Cremer bleeg desondanks hoopvol. In mei 2013 sprak de Enschede geboren schrijver in een reportage van tv-programma De Wereld Draait Door zijn vertrouwen uit in de toekomst van het aan hem gewijde museum:

    • Roderick Nieuwenhuis