Het kabellandschap van de toekomst

Vandaag vergaderen de aandeelhouders van Ziggo - in de Ziggodome, uiteraard - over het bod van Liberty Global. De Britse kabelmaatschappij heeft al lange tijd het voornemen de Nederlandse kabelaar over te nemen.

Liberty Global, actief in veertien landen, is het moederbedrijf van UPC. Met de overname van Ziggo (1,56 miljard euro omzet) wil het één groot kabelbedrijf creëren - een soort SuperZiggo, dus. De merknaam UPC verdwijnt, Ziggo blijft bestaan. Dan moet er nog wél toestemming komen voor de overname, van de Europese Commissie. De mededingingsautoriteit komt pas dit najaar met een besluit.

Gáát de overname door - Liberty Global waardeert Ziggo op zo’n 10 miljard euro - dan ontstaat meteen een megabedrijf, en een groot concurrent van KPN. In telefonie is dat bedrijf héél groot, maar op andere gebieden verliest het zo terrein aan een eventueel SuperZiggo. Kijk bijvoorbeeld naar de marktaandelen in het aantal aansluitingen van televisie.

Ziggo heeft 2,7 miljoen televisieklanten, UPC 1,6 miljoen. KPN heeft er ‘slechts’ 1,8 miljoen.

En ook in aansluitingen op breedbandinternet, wordt SuperZiggo groter dan KPN; goed voor een marktaandeel van 43, 8 procent.

Worden Ziggo en UPC één, dan zijn er eigenlijk nog maar twee spelers van belang op de markt: een groot Ziggo en KPN.

In een eerdere versie van dit artikel werd de suggestie gewekt dat Ziggo en UPC samen SuperZiggo gaan heten. Dat is niet zo.

    • Annemarie Sterk