Harper’s Bazaar komt naar Nederland - gaan ze het wel redden?

Foto ANP

De Nederlandse kiosk is een modeblad rijker. Harper’s Bazaar, naar eigen zeggen het oudste modeblad ter wereld, heeft nu ook een Nederlandse editie. Daarmee is Nederland een laatkomer, al dertig landen hebben een eigen versie van het gezaghebbende Amerikaanse tijdschrift. Cécile Narinx, voorheen hoofdredacteur van Elle, geeft leiding aan de Nederlandse Harper’s Bazaar.

Het blad hoort bij hetzelfde bedrijf als Elle en Cosmopolitan: Hearst Magazines International. Volgens Narinx is Harper’s Bazaar “de moeder van al deze bladen”.

Maar is er eigenlijk nog wel plek voor een nieuw modetijdschrift op de Nederlandse markt?

Oplages van vrouwen- en modebladen liggen fors lager dan drie jaar geleden

Nee, zeggen de cijfers. De oplages van bijna alle vrouwen- en modetijdschriften daalden. Alleen de JAN en Linda groeiden. En in 1986 verscheen Harper’s Bazaar al eens in Nederland. Vier jaar later werd het stopgezet. Te weinig inkomsten.

Ja, zegt hoofdredacteur Narinx (natuurlijk):

“Onze doelgroep is ouder dan Elle, Marie Claire en Vogue. Deze vrouwen zijn dertig, 35 plus, hebben een carrière en veel te besteden maar heel weinig tijd. Ze willen een blad dat voor ze uitzoekt wat ze moeten lezen, wat ze moeten dragen en waar ze op vakantie kunnen gaan.”

Zo zei ze in een uitzending van De Wereld Draait Door, en voegde daar aan toe: “Dat stijl en mode alleen iets is voor meisjes van twintig is ontzettend achterhaald.”

 

Recensie. Volwassen Harper’s Bazaar is een aanwinst
Door Milou van Rossum
Het is even schrikken als je bij pagina 201 van Harper’s Bazaar bent. Daar begint een zeventien pagina’s lange modereportage met vrouwen als Monica Bellucci, Brooke Shields en Penélope Cruz als model, gekleed in sexy dingen als netpanty’s, laarzen met panterprints en  lakleren rokjes. De serie  is gestyled door Carine Roitfeld, de voormalig hoofdredacteur van Vogue Paris die de uitvinder is  van de stijl die ‘porno chic’ wordt genoemd. Tegenwoordig is ze de global fashion director van Harper’s Bazaar en worden haar reportages geplaatst in alle internationale edities van het modeblad.De opzichtige serie is een breuk met de rest van het eerste nummer van de nieuwe Nederlandse Harper’s Bazaar (in de jaren tachtig verscheen het blad hier ook korte tijd), dat opvalt door een klassieke stijl en een opmerkelijk laag gehalte aan celebrity’s. Er is een speciale uitgave met een foto  met het Nederlandse topmodel  Lara Stone, een van de foto’s uit de Roitfeld-serie, maar in de kiosk liggen covers met het relatief onbekende model Anna de Rijk. Harper’s Bazaar, een uitgave van Hearst, is naar Nederland gekomen om de concurrentie aan te gaan met Vogue Nederland.Net als bij Vogue ligt bij Harper’s Bazaar de nadruk op mode uit het hogere segment. Maar waar het bij Vogue nog steeds niet helemaal helder is op welke leeftijdsgroep het zich richt, kiest Bazaar duidelijk voor vrouwen vanaf een jaar of 35. Zoals hoofdredacteur Cécile Narinx , afkomstig van Elle, ergens in het nummer schrijft: “Ik ga er voor het gemak van uit dat we hier met volwassen vrouwen onder elkaar zijn.”De prijzen  zullen sommigen van hen boven de pet gaan, maar niemand zal schrikken van de  styling – behalve dus van die in de reportage van Roitfeld (waar overigens nog een leuke draai aan is gegeven door een viertal Nederlandse mannen, onder wie Matthijs van Nieuwkerk, elk te laten schrijven over een van de afgebeelde vrouwen). In Harper’s Bazaar geen edgy experimenten, maar  modieuze kleren die vrouwen  bijna altijd daadwerkelijk zouden kunnen dragen, ook als ze oud genoeg zijn om de moeder te zijn van het model dat ze in het blad aanheeft.Een aanzienlijk deel van de inhoud is overgenomen van andere edities, waaronder interviews met ontwerpers Miuccia Prada en Valentino Garavani. Van eigen makelij is het interview met Beatrix Ruf, de nieuwe directeur van het Stedelijk Museum. Het grappige is dat Harper’s Bazaar, dat deze maand  op extra groot formaat verschijnt, eruit ziet alsof het al heel lang bestaat. Deels komt dat doordat in het eerste nummer veel aandacht wordt besteed aan de geschiedenis van de titel, en een aantal modereportages verwijzen naar het verleden; een is bijvoorbeeld gefotografeerd in de stijl van de jaren zestig.

Maar het komt ook doordat er zoveel rust in het blad is. In veel vrouwenbladen lijken pagina’s  tegenwoordig zo vol mogelijk te worden gepropt, maar Bazaar neemt ouderwets de ruimte. Een in het Drentse landschap gesitueerde modereportage bestaat enkel uit spreads, bij andere staat op een pagina alleen een klein afgebeelde tas, op sommige pagina’s staat enkel één woord. Een kalm en  volwassen modeblad; alleen daarom al is Harper’s Bazaar een aanwinst.

    • Yordi Dam & Annemarie Sterk