In Thailand woedt een cola-oorlog

Coca-Cola en PepsiCo vechten om de gunst van de consument in het warme Thailand. Maar door de komst van nieuwe colafabrikanten is dat volgens de zakenkrant Asia Nikkei Review moeilijker dan ooit.

De afgelopen vijf jaar groeide in Thailand de markt voor de donkere frisdrank met zeker 25 procent naar 1,8 miljard dollar. Coca-Cola en PepsiCo beheersten in 2009 nog zo’n 85 procent van die markt. Maar sinds vorig jaar is dat aandeel flink geslonken naar 70 procent.

Dat komt onder andere door de komst van Est Cola van frisdrankproducent Serm Suk in 2012. Dit bedrijf werkte meer dan zestig jaar in dienst van PepsiCo totdat een vijandige overname door de Amerikanen in 2010 mislukte.

Met de middelen en de know-how uit de tijd dat Serm Suk nog werkte voor PepsiCo behaalde het al snel een groot marktaandeel in Thailand. Dat het bedrijf de Britse voetbalclub Manchester City , een populaire club in het land, sponsort levert bovendien veel naamsbekendheid op.

Serm Suk is niet de enige die de concurrentiestrijd aangaat met de twee cola-titanen in Thailand.

Ook het Peruaanse AJE claimt een deel van de taart met zijn Big Cola. Volgens Asia Nikkei Review kan de concurrentiestrijd in Thailand gevolgen hebben voor de wereldwijde markt.

Met het kwijtraken van Serm Suk moet Pepsico het distributienetwerk in Thailand opnieuw opbouwen, terwijl het Thaise bedrijf juist buiten de landsgrenzen probeert uit te breiden.

    • Hans Klis