Er woedt een cola-oorlog in Thailand

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Coca-Cola en PepsiCo vechten om de gunst van de consument in het warme Thailand. Maar door de komst van nieuwe colafabrikanten is dat volgens Asia Nikkei Review moeilijker dan ooit.

De afgelopen vijf jaar groeide in Thailand de markt voor de donkere frisdrank met zeker 25 procent naar 1,8 miljard dollar. Coca-Cola en PepsiCo beheersten in 2009 nog zo’n 85 procent van die markt. Maar sinds vorig jaar is dat aandeel flink geslonken naar 70 procent. Dat is onder andere te danken aan de komst van Est Cola van frisdrankproducent Serm Suk in 2012. Dit bedrijf was meer dan zestig jaar in dienst van PepsiCo totdat een vijandige overname door de Amerikanen in 2010 mislukte.

Met de middelen en de know-how uit de tijd dat Serm Suk nog werkte voor PepsiCo behaalde het al snel een groot marktaandeel in Thailand. Dat het bedrijf de Britse voetbalclub Manchester City Football Club, een populaire club in het land, sponsort levert ook veel naamsbekendheid op.

Serm Suk is niet alleen in de concurrentiestrijd tegen de twee cola-titanen in Thailand. Ook het Peruaanse AJE claimt een deel van de taart met zijn Big Cola. Volgens Asia Nikkei Review kan de concurrentiestrijd in Thailand gevolgen hebben voor de wereldwijde markt. Met het verlies van Serm Suk moet Pepsico het distributienetwerk in Thailand opnieuw opbouwen terwijl het Thaise bedrijf juist buiten de landsgrenzen probeert uit te breiden.

Malaysia Airlines gaat flink saneren

Het noodlijdende Malaysian Airlines gooit het roer om, schrijft The Straits Times. Naast een fikse sanering moet ook directeur Ahmad Jauhari Yahya het veld ruimen.

Na de vermissing van vlucht MH370 en het neerschieten van MH17 verliest de Maleisische vliegtuigmaatschappij elke dag zo’n twee miljoen dollar. De vliegtuigen blijven namelijk leeg. Of Malaysian Airlines nog een toekomst heeft is zeer de vraag. Zeker na het nieuwste schandaal: de mogelijke seksuele intimidatie van een passagier tijdens een vlucht.

Om zichzelf te redden neemt Malaysian Airlines aanstaande donderdag drastische stappen, zo kan The Straits Times nu al vertellen. Dan brengt het bedrijf de cijfers naar buiten van het dramatische tweede kwartaal. Volgens de krant wordt tot wel twintig procent van de twintigduizend werknemers ontslagen, zullen vliegroutes worden geschrapt en het management grotendeels vervangen worden. Waaronder dus ook CEO Yahya. Zijn termijn, dat volgende maand zou aflopen, wordt niet verlengd.

Ook Fujifilm waagt zich aan experimenteel ebola-medicijn

Fujifilm Holdings werpt zich in de strijd tegen de ebola-epidemie in West-Afrika, schrijft Asia Nikkei Review. De Japanse regering gaf vandaag aan dat het een experimenteel medicijn van het bedrijf in wil gaan zetten tegen het dodelijke virus.

Het gaat om het griepmiddel genaamd Avigan. Wereldwijd is er aandacht voor deze potentiële ebola-killer. Volgens Brits en Duits onderzoek zou het effectief kunnen zijn in het bestrijden van het virus dat al meer dan 1.500 levens heeft gekost. De Wereldgezondheidsorganisatie zou al aangegeven hebben om Avigan te willen gebruiken. Op dit moment heeft Fujifilm genoeg in huis om meer dan twintigduizend patiënten te behandelen.

Of Avigan het wondermiddel wordt tegen ebola én voor de kwartaalcijfers van Fujifilm moet blijken. Andere experimentele middelen zoals ZMapp - waarmee onlangs twee Amerikaanse doktoren genazen van ebola - lijken niet te werken op alle patiënten. Gisteren overleed een tweede Liberiaanse arts die het medicijn toegediend had gekregen.

    • Hans Klis