Amazon wordt met aankoop Twitch serieuze concurrent Google

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Met de aankoop van Twitch is Amazon officieel uitgegroeid tot een serieuze concurrent van Google, meldt Quartz. En niet alleen omdat die laatste ook de videodienst - die beelden van computerspellen streamt - op het oog had.

Amazon dook onlangs namelijk ook in de wereld van online advertenties, een gebied gedomineerd door Google Ad Words. Het bedrijf van Jeff Bezos biedt websites al eigen (experimentele) diensten aan onder de naam Amazon CPM Ads. Op deze manier wil het Google van zijn troon verstoten. Het duurt nog wel even voordat Amazon ook maar enigszins in de buurt komt. Op dit moment heeft het een marktaandeel van 1 procent tegenover de 30 procent van Google.

Maar volgens Quartz laat Amazon zien dat het niet vies is om veel geld te investeren om te groeien. Net zoals Google. In het geval van Twitch is dat 970 miljoen dollar (735 miljoen euro).

Ook Swatch gaat weer smartwatches maken

Swatch moet dringend met de tijd mee gaan, wil het relevant blijven. De Zwitserse horlogemaker gaat daarom de concurrentie aan met de smartwatches en wearables van onder andere Apple, Google en Samsung, schrijft The Wall Street Journal.

Voorheen deed Swatch de smartwatches af als een lompe modegril. Een dalende aandelenkoers en serieuze geluiden van experts die de wearables bestempelen als een gevaar voor traditionele uurwerken heeft het bedrijf in Biel tot inkeer gebracht. Vanaf volgend jaar zullen de Zwitserse horloges in eerste instantie uitgerust worden met fitness-functies die onder andere de bloeddruk en hartslag zullen meten. Daarna volgen meer functionaliteiten.

Of Swatch een geslaagde inhaalslag kan maken op de grote techbedrijven valt nog te bezien. In 2004 bracht de horlogemaker al samen met Microsoft de Paparazzi op de markt. Een voorloper van de huidige smartwatches die met een abonnement onder andere nieuws- en weerberichten, horoscopen en aandelenkoersen kon laten zien. De Paparazzi was geen succes en werd snel na de introductie van de markt gehaald.

Burger King wil meer dollars ophalen buiten de VS

De overname van Tim Hortons levert Burger King meer op dan alleen maar belastingvoordeel. Volgens Forbes kan de fastfoodketen eindelijk de internationale ambities gaan waarmaken met de aanwinst van Canadese koffie en donuts.

Tenminste als de overname niet onder druk van politici afgebroken wordt. Burger King wil namelijk de hoge Amerikaanse belastingen inruilen voor Canadese accijnzen. Maar met Tim Hortons kan het oer-Amerikaanse bedrijf ook heel veel dollars verdienen in het buitenland. Want de twee ketens concurreren niet met elkaar. Zij zouden - volgens de woorden van ingewijden - praktisch naast elkaar kunnen staan in een straat en geen van de twee restaurants zou er onder lijden.

De eigenaar van Burger King - de Braziliaanse investeerdersfirma 3G Capital Management - wil daarnaast ook verder uitbreiden in het Midden-Oosten. Bijvoorbeeld in de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Oman en Turkije. Daar groeit de vraag naar Amerikaanse producten explosief. De hamburgerkoning is in de toekomst niet meer Amerikaan, maar wereldburger.

    • Hans Klis