Strijkkwartetten en sublieme piano op Zeister Muziekdagen

Als je iets te vieren hebt, doe het dan goed, moet Alexander Pavlovsky hebben gedacht. Voor de 25ste editie van de Zeister Muziekdagen nodigde de artistiek leider en violist een kwartet van de beste strijkkwartetten uit: zijn eigen Jerusalem Quartet, het Borodin, Artemis en Pavel Haas Quartet.

Het laatste speelde donderdagavond in de sfeervolle achttiende-eeuwse kerk van de Evangelische Broedergemeente bij Slot Zeist. Het Tsjechische kwartet, opgericht in 2002, is het jongste van de vier en kwam met drie stukken uit eigen land. In Janáceks Kreutzersonate brachten de strijkers angstaanjagende klanken voort. De op de kam gestreken passages waren indrukwekkend, toch leek het Eerste strijkkwartet (1924) van Ervin Schulhoff een betere match. De Pavel Haas-klank wordt opgebouwd vanuit een robuuste, bassig klinkende cello, waardoor de akkoorden orkestrale diepte krijgen. Dat pakte goed uit in Schulhoffs eersteling, waarin de stevige ritmes scherp werden geaccentueerd. Eerste violiste Veronika Jarušková tikte hard mee op haar pumps.

Na de pauze schoof Boris Giltburg aan, in 2013 winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd, voor het Tweede pianokwintet van Antonin Dvorák. Aan die uitvoering leek werkelijk alles te kloppen. Giltburgs pianospel was helder, sprankelend en fantasievol, zijn frasering subliem. Zijn warme klankbed gaf de strijkers lucht in een zinderend tweede deel (de Dumka). En het was mooi om te zien – de communicatie, het spelplezier, de lach op de gezichten na een geslaagde solo.

Morgen speelt het Artemis Quartet nog (Mendelssohn, Smetana en Kurtág). De concerten van het Jerusalem Quartet donderdag en zaterdag zijn uitverkocht.

    • Merlijn Kerkhof