‘Oer-Amerikaanse Burger King wil Canadese belasting betalen’

Pre dawn editorial view of downtown Los Angeles. California. Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Burger King wil de belastingdienst ontlopen door een Canadese koffie-en-donutketen over te nemen, meldt The Wall Street Journal. De aankoop van Tim Hortons zou zo in elkaar gedraaid worden dat de hamburgerkoning feitelijk naar het noorden verkast en zo Amerikaanse belastingen ontloopt.

Het oer-Amerikaanse Burger King zou met de overname het op twee na grootste fastfoodketen in de wereld worden met een waarde van achttien miljard dollar. Maar de restaurantketen kan op stevige kritiek en tegenwerking van Washington rekenen.

Walgreens, de grootste Amerikaanse drogisterijketen, besloot begin deze maand na kritiek van onder andere president Obama toch maar niet het hoofdkantoor in Chicago naar Bern te verhuizen. Daarnaast is Burger King een door en door Amerikaans symbool, ook al is het sinds 2010 in handen van de Braziliaanse investeerdersfirma 3G Capital Management. Dus of het de fastfood-keten lukt om de belastingen van de VS te ontvluchten is nog maar de vraag.

‘Samenwerking IBM en Apple is geen goed idee’

De samenwerking tussen IBM en Apple is gedoemd om te falen, schrijft Quartz. En niet alleen omdat coöperaties tussen techgiganten meestal niet goed aflopen.

Dat IBM zakelijke software voor de iPad gaat leveren heeft natuurlijk voordelen. Die eerste beschikt over analysecapaciteiten, big data en meer dan 100.000 gespecialiseerde werknemers en Apple is goed in gebruikersvriendelijkheid en de integratie van software en hardware. Maar de bedrijven zijn veel te verschillend om goed samen te kunnen werken volgens Quartz.

Wijlen Steve Jobs liet het tijdens zijn leven niet na om IBM flink en herhaaldelijk aan te vallen. Na de ontslagen bij IBM zullen de werknemers van het eens zo grote bedrijf ook niet het beste arbeidsethos erop na houden. Daarnaast: hoe kunnen bedrijven met elkaar door een deur, als de een ooit het motto ‘Think‘ had en de ander juist het tegendraadse ‘Think different‘ propageerde?

Verkeershobbels voor zelfrijdende auto Google

Die langverwachte zelfrijdende auto van Google komt er wel. Toch? Nieuwe wetgeving in Californië gooit mogelijk roet in het eten, concludeert The Wall Street Journal. Vanaf 15 september eist de staat dat automobilisten elk moment fysiek moeten kunnen ingrijpen tijdens het rijden.

Dat betekent dat zelfrijdende auto’s - of die nu van Google of Baidu zijn - in Californië alsnog pedalen en een stuur moeten hebben. Google heeft al aangegeven mee te werken aan de eisen van de autoriteiten.

Deze meest recente verkeershobbel voor het bedrijf, zoals de zakenkrant het prozaïsch omschrijft, is een van vele die Google op de weg naar hun doel tegenkomt. Zo vreest de auto-industrie, terecht volgens Forbes, de macht van de internetgigant. Zeker nu zij ook oud Ford-directeur Alan Mulally in dienst hebben.

Federale autoriteiten lijken ook nog niet klaar te zijn voor zelfrijdende auto’s. allemaal leuk en aardig, maar volgens The Wall Street Journal moet daar snel verandering in komen. Want Europa haalt de VS in op technologisch gebied als het vernieuwende - en bovendien veiligere - manieren van mobiliteit tegenwerkt.

    • Hans Klis