Het NLR zoekt een MacGyver voor onze luchtmacht

Foto NLR

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: R&D Engineer Aircraft Self Protection
Bedrijf: Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR)
Wat opvalt aan de vacature: Jij moet een visie hebben op militair vliegen.

Wat doe je dan eigenlijk?

Onze militaire vliegtuigen raketproof maken. Want die worden nogal eens ingezet in oorlogsgebieden, zoals tijdens missies in Afghanistan, Mali en Libië. Om ervoor te zorgen dat de F16’s, Apaches, Chinookhelikopters en de nieuwe Reaperdrones niet geraakt worden door infrarood- of radarraketten worden ze uitgerust met afweersystemen.

Dat begint bij een Missile Warning Systeem (MWS), zegt je toekomstige baas Mark van Venrooij. “Want je moet wel weten of en door wat je beschoten wordt.” Vervolgens heb je tegen infraroodraketten flares (afleidende vuurpijlen) en lasers (om de raketelektronica te ontregelen) tot je beschikking. Tegen radarraketten werken chaffs (wolken metaaldeeltjes die de radar misleiden) en jammers (om het radarsignaal van de raket te beïnvloeden) het best.

Jij bedenkt en ontwerpt deze systemen, maakt ze zo dat ze op de vliegtuigen en helikopters passen en test ze vervolgens uit. “Op Vlieland bootsen we situaties na om te kijken of het werkt”, zegt Van Venrooij. “En vervolgens past de luchtmacht het toe.”

Wat verdient dat?

Dat begint tussen de 30.000 en 40.000 euro bruto per jaar. Iemand vinden met ervaring op dit gebied is lastig, zegt Van Venrooij. “Daarom krijg je een opleiding on the job.” En het zou zomaar kunnen dat je een keer mee mag vliegen in één van de vliegtuigen, “maar dat is geen arbeidsvoorwaarde”, voegt Van Venrooij daar snel aan toe.

Waarom zoeken ze iemand?

Er is momenteel te veel werk voor het huidige team. Het is dus een nieuwe functie.

Wat voor collega moet je zijn?

Een MacGyver.

https://www.youtube.com/watch?v=uZd1bvq57zI

Voor wie niet weet wie dat is, NLR zoekt iemand die ter plekke kan werken met de dingen die je hebt. “Tijdens de trials bevestigen we de onderdelen van afweersystemen soms met duct tape aan de vliegtuigen”, zegt Van Venrooij. Liever dus iemand die pragmatisch is dan perfectionistisch.

Het is ook wel handig als je stressbestendig bent. Dat lees je wel vaker bij vacatures, maar hier zijn de deadlines van een iets andere orde. “Bij ons is een deadline dat de helikopter morgen in Mali Nederlandse militairen tussen gewapende rebellen door moet vliegen”, zegt Van Venrooij.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

“Deze baan vind je nergens anders in Nederland”, zegt Van Venrooij. Plus: je beschermt de militairen die namens Nederland welbewust proberen goed te doen in oorlogsgebieden. Dat betekent wel dat je achter de doelstellingen van Defensie moet staan.

Je hebt voorlopig genoeg te doen. Want de problematische NH90-helikopters zijn aangeleverd zonder afweersysteem. Verder wordt er een nieuwe testfaciliteit voor radarjammers ontwikkeld en mag je je bezighouden met het afweersysteem voor de nieuwe Nederlandse drones.

En dan hebben we het nog niets eens gehad over de JSF. Daar heeft Nederland er net 37 van besteld. Komt dat even goed uit.

    • Sam de Voogt