Beursbedrijven langs de duurzame meetlat en wat de dag verder interessant maakt

Foto iStock

Geen tijd om al onze verhalen te lezen? Hier de selectie om vandaag aan te kunnen. En dat in drie minuten.

Wil de duurzaamste nu opstaan?

Vandaag overhandigt VBDO haar jaarlijkse rapport over duurzaam beleggen aan minister Ploumen. De Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling heeft 68 Nederlandse bedrijven beoordeeld op zeven criteria waaronder de uitstoot van broeikasgassen en mensenrechten.

Het best presterende AEX-bedrijf is opvallend genoeg een chemiereus: AkzoNobel. Bedrijven als Ziggo en Fugro doen het opvallend slecht.

Goed voor het blazoen

Saffieren schermen hebben de toekomst. Nooit meer krassen of hoesjes. Apple investeert ruim een half miljard dollar in een nieuwe fabriek om synthetisch saffier te maken. Een wereldwijde verdubbeling van de productie van dit krasbestendige kristal is het gevolg.

Dubieuze marketing

Vertrouw niemand. Je vrienden niet, je familie niet, nee zelfs je vriendin niet. Ze kunnen zijn ingehuurd door een marketingbureau. Word-of-mouth marketing gaat ervan uit dat mensen het meeste aannemen van anderen in hun omgeving, niet van grootschalige reclame-campagnes.

Dus staat die ene vriendin ineens wel heel vaak lachend op een Facebook-foto met een flesje Grolsch in haar hand? Wantrouw haar.

En verder…

De economie trekt aan, maar niet voor bouwbedrijven. Het afgelopen kwartaal ging het, terwijl veel sectoren positieve cijfers konden melden, “zeer slecht”. De situatie is volgens analisten “erg kritiek”.

Ben jij een moderne MacGyver? Dan zoeken ze jou bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. Daar willen ze iemand die militaire vliegtuigen kan uitrusten met afweersystemen. Moet je naast handig ook een beetje stressbestendig zijn.

Heineken bestaat dit jaar 150 jaar. In beeld: Heineken-advertenties door de jaren heen.

    • Anouk van Kampen