China heeft de meeste deelfietsen

HONG KONG - OCTOBER 8: Traffic and pedestrians on Nathan Road October 8, 2012 in Hong Kong, China. Nathan Road is the main thoroughfare through Kowloon. Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Een beetje wereldstad heeft tegenwoordig een deel-fietsenprogramma. Zo zijn er tegenwoordig talloze goedkope huurstations in New York, Londen, Parijs, Buenos Aires en Melbourne. En niet in Amsterdam.

Maar nergens zijn er meer deelfietsen dan in China. In Wuhan maar liefst 90.000. Sterker nog: de top-18 van de steden met de meeste deelfietsen staan 16 steden in China, plus Parijs (zo’n 23.000 Velib’s) en Londen (10.000).

De South China Morning Post schrijft vandaag over de wereldwijde opkomst van deelfietsen, en de spectaculaire groei in China. Om de ernstige luchtvervuiling in veel Chinese steden terug te dringen, wordt er in Chinese steden veel geld gestoken in deel-fietsenprogramma’s.

In het stuk komt ook oud-provo Luud Schmimmelpenninck aan het woord, een van de bedenkers van het Amsterdamse witte-fietsenplan uit de jaren zestig. Schmimmelpenninck bezocht laatst het programma in India – en schrok van het gevaarlijke autoverkeer.

Auto’s zijn vaker een probleem voor de groei van het aantal fietsers. Net als de kosten van een deel-fietsprogramma. In China worden de programma’s allemaal gefinancierd met overheidsgeld, maar in de VS en in Londen zijn de programma’s afhankelijk van sponsors en abonnementsgelden. In New York werd onlangs een forse prijsverhoging aangekondigd.

Toch schrijft de South China Morning Post dat het erop lijkt dat fietsers overal ter wereld steeds meer ruimte krijgen. In de toekomst zullen steden dus steeds meer op Amsterdam gaan lijken.

Nintendo kiest uiteindelijk toch voor iPad

De beurskoers van Nintendo is plotseling gestegen. Volgens de Japanse zakenkrant Nikkei Review wordt dat veroorzaakt door berichten dat het Japanse gamebedrijf na jaren van wachten spelletjes voor tablets gaat maken.

Nintendo heeft hard een succes nodig. Het bedrijf leed in het laatste kwartaal een nettoverlies van 97,3 miljoen Amerikaanse dollar (72 miljoen euro). Nintendo leek lang te denken dat het niet zou leiden onder de opkomst van spelletjes-apps voor tablets en smartphones, en hield daarom vast aan zijn traditionele bedrijfsmodel van spelcomputers bouwen. Maar dat klopt niet: de verkopen van spelcomputers Wii U en 3DS vallen tegen.

Inmiddels lijkt het erop dat Nintendo overstag is, tot vreugde van beleggers. Een bezoeker van een Pokemon-toernooi in de VS tweette over een Pokemon-app op een iPad. Het zou de eerste app van Nintendo zijn.

Chinese werknemers vervangen door robots

Ook in China worden werknemers steeds vaker vervangen door robots, schrijft The Wall Street Journal. De reden? “Goedkope arbeid bestaat niet meer”, aldus Foxconn-topman Terry Gou.

In de Chinese elektronica-industrie zijn de lonen de afgelopen jaren hard gestegen. Goed nieuws voor de arbeiders – op de korte termijn. Want voor sommige taken zijn robots inmiddels goedkoper.

Het assembleren van consumentenelektronica is arbeidsintensief en niet altijd even makkelijk door een robot uit te voeren. De Amerikaanse zakenkrant nam een kijkje in een Pegatron-fabriek, waar iPhones in elkaar worden gezet. In de fabriek zijn de taken van een halve werknemer per 5.000 arbeiders inmiddels overgenomen door een robot.

In Zuid-Korea en Japan is de automatisering al veel verder. In beide landen worden in de maakindustrie per 10.000 werknemers ongeveer 300 robots ingezet. In China zijn dat er 23. Maar het aantal robots neemt met 36 procent per jaar toe – en de inzetbaarheid stijgt ook. Slecht nieuws, voor de werknemers in de elektronica-industrie.

Maar als je denkt dat jouw baan wel veilig is, moet je eens naar Humans Need Not Apply van CGP Grey kijken.