Minder nieuwe auto’s, minder APK’s

Ze gaan failliet – Koops Furness en Pouw – of raken in financiële problemen – Stern. Het gaat niet goed met de Nederlandse autobedrijven. Wat is er toch met de autodealers aan de hand?

Opnieuw een autobedrijf in problemen. Deze keer: Koops Furness. Bijna alle onderdelen van het bedrijf – ten minste tien, waaronder het schade- en leasebedrijf – zijn door de rechtbank in Midden-Nederland vrijdag failliet verklaard. Voor de overige onderdelen is inmiddels ook faillissement aangevraagd. De autodealer vroeg eerder deze week al om uitstel van betaling – een laatste poging om een faillissement te voorkomen.

Koops Furness is niet het enige autobedrijf in problemen. Eerder dit jaar ging Pouw, dat Opel, Kia en Mazda verkocht, al failliet. Ook Stern, één van de grootste autobedrijven van het land, heeft het zwaar. De winst is de eerste zes maanden van dit jaar gehalveerd ten opzichte van vorig jaar. De omzet is met bijna 11 miljoen euro gedaald. Wat is er toch aan de hand met de Nederlandse autodealers?

Slechte jaren

Dat de cijfers zo slecht zijn komt onder meer door de verkoop van nieuwe personenauto’s. Die zit in Europa al tijden ver onder het niveau van vóór de crisis, en ook in Nederland heeft de autoverkoop een aantal heel slechte jaren gehad.

In Europa werden vorig jaar bijna 11,9 miljoen auto’s verkocht. In 2007 waren dat er nog 15,5 miljoen. In Nederland is eenzelfde daling te zien. Vorig jaar werden slechts 417.000 nieuwe personenauto’s verkocht, 12 procent minder dan het jaar ervoor. Dat zien de grootste autodealers van Nederland terug in hun verkoopcijfers. Slechts een enkeling wist méér auto’s te verkopen.

Dat minder mensen een nieuwe auto kopen, heeft vooral te maken met de kosten, zegt Max Erich, sectoreconoom Automotive bij ING. Brandstof, motorrijtuigenbelasting, onderhoud: een auto kost veel geld. „En dat terwijl de koopkracht terugloopt.” Autodealers, zegt Erich, zijn zo „een groep jongeren aan het verliezen. Zeker in de grote stad.”

„Autobezit is gruwelijk duur”, zegt ook Tom Huyskens, woordvoerder van brancheorganisatie Bovag. Ook hij herkent de groep die niet langer voor een eigen auto kiest, maar voor goedkopere en veelal duurzamere alternatieven als Car2Go, Greenwheels – of gewoon een fiets.

Daar komt bij dat autorijders langer met hun wagen doen. Erich: „Mensen rijden langer door.” Huyskens: „De gemiddelde leeftijd van auto’s gaat omhoog.”

Toch is de dalende verkoop van auto’s niet de enige oorzaak van de malaise van de autobedrijven, zegt zowel Erich als Huyskens. „De activiteiten van autodealers bestaan uit meer dan de verkoop van nieuwe personenauto’s alleen.” De marges daarop zijn namelijk klein. De meeste bedrijven verdienen hun geld dan ook ergens anders mee.

Erich: „Traditioneel moeten dealers de winst in de werkplaats verdienen.” APK-beurten, reparaties, winterbanden inruilen voor de zomerversie, het vervangen van onderdelen – het garagewerk, dus.

Minder kilometers

Probleem is dat autobezitters ook daar minder aan uitgeven. In 2012 besteedde een automobilist gemiddeld 544 euro aan onderhoud, onderzocht Bovag. Vorig jaar was dat 526 euro.

Opzienbarender is het aantal autobezitters dat überhaupt onderhoud liet uitvoeren. Dat waren er vorig jaar 600.000 minder dan in 2012. Deels komt dat doordat jonge benzineauto’s minder vaak APK-gekeurd hoeven te worden, schrijft Bovag. Maar automobilisten rijden ook minder kilometers. En dus is er minder vaak onderhoud nodig.

Alleen de zakelijke markt – leasewagens – doet het nog goed. De ‘leasevloot’ bleef de afgelopen jaren redelijk stabiel, rond de 700.000 wagens. „De autoverkopen zijn het afgelopen jaar dan ook nog meer op de zakelijke markt gaan leunen”, schrijft ING in een brancherapport.

Hetzelfde geldt voor de verkoop van tweedehands auto’s. Daarvan worden er jaarlijks gemiddeld 1,9 miljoen verkocht. Ook in de crisisjaren.

Voor Koops Furness bieden ook die markten geen uitkomst meer. Meerdere partijen hebben zich al bij de curatoren gemeld, schrijft vakblad Automotive.

De Brabantse Van Mossel Groep zou het gehele bedrijf willen overnemen. Nog voor het faillissement voerde het daarover al gesprekken met Koops Furness. Ook Stern en PGA Nederland zouden interesse hebben.

Opnieuw.

Het zijn dezelfde bedrijven die klaarstonden om vestigingen over te nemen toen Pouw failliet ging.

    • Annemarie Sterk