Amazon opent de aanval op Alibaba en JD in China

Amazon goes China, schrijft persbureau Reuters. De Amerikaanse internetwinkel opent een filiaal in de vrijhandelszone bij Shanghai om beter het gevecht aan te kunnen gaan met zijn Chinese concurrenten Alibaba en JD.

Amazon is al jaren actief in China, maar de nieuwe vestiging in de vrijhandelszone is een belangrijke stap, schrijft ook The Wall Street Journal. In de zone gelden minder strikte import- en exportregels dan in de rest van China. Daardoor zal Amazon zijn producten makkelijker aan Chinese klanten kunnen verkopen.

Bovendien, zo maakte Amazon bekend, is met de autoriteiten afgesproken dat Chinese producenten via Shanghai ook hun producten via Amazon kunnen aanbieden. Dat is een belangrijke basis voor het succes van Alibaba.com, dat is uitgegroeid tot veruit de grootste marktplaats van China. Ook probeert Amazon met het verhuren van serverruimte aan andere bedrijven marktaandeel te veroveren in China.

De Chinese markt voor online winkelen – goed voor een jaaromzet van 300 miljard dollar – wordt gedomineerd door de webwinkels van Alibaba en JD.com. Beide proberen in de VS en Europa marktaandeel van Amazon af te snoepen.

Amazon geeft geen cijfers over de omzet die het in China behaalt, maar heeft daar nog een lange weg te gaan. Het bedrijf heeft inmiddels vijftien magazijnen en levert producten in zo’n 3.000 steden. In het tweede kwartaal leed het bedrijf nog 126 miljoen dollar verlies op zijn activiteiten in opkomende markten, waaronder India en China.

    • Dolf de Groot