Obama-adviseur gaat Uber (en de vrije markt) dienen

Earth maps courtesy of NASA: http://visibleearth.nasa.gov/ Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De regering-Obama is veel, maar liberaal als in: pro-vrije-markt? Dat zou zelfs president Obama niet durven beweren. Het is de liberalen bij de Wall Street Journal dan ook opgevallen dat de topadviseur van Obama, David Plouffe, voor Uber gaat werken. Officeel wordt hij hoofd communicatie en beleid. Officies moet hij zorgen dat het bedrijf niet door al te veel overheidsregulering wordt dwarsgezeten.

“Het is leuk om te zien dat de man die meest anti-vrije-marktpresident sinds Richard Nixon verkozen kreeg, nu de deugden van zakelijke concurrentie bezingt”, aldus de Journal.

Ook in Amerikaanse steden voert Uber - dat concurreert met taxi’s middels een slimme telefoonapp - een politieke strijd en publiciteitsoorlog met taxibedrijven en lokale politici, die niet veel moeten hebben van Uber en concurrenten als Lyft en Sidecar. Bij zijn aantreden noemt Plouffe de tegenstanders alvast ‘kartels’, een term waarvan we vermoeden dat hij die niet in de mond had genomen als hij Obama’s man was geweest.

Plouffe gaat het druk krijgen. In de Californische hoofdstad Sacramento wordt wetgeving overwogen om chauffeurs van Uber te dwingen om vergunningen en de ‘losse’ nieuwe branche duidelijker te reguleren. Plouffe is tegen.

Zomaar een kleine goede daad

Tussendoor: kort, goed zomernieuws uit Florida. Bij een drive-through Starbucks ontstond woensdagochtend een elf uur lange keten van random acts of kindness: willekeurige goede daden. Nadat een vrouw voor haarzelf en de automobilist achter haar betaalde (nadat ook de ander had besteld, maar nog niet afgerekend), besloot de ontvanger hetzelfde te doen voor de persoon achter hem: pay it forward. Et cetera, tot in de avond: niemand betaalde voor zichzelf, iedereen betaalde voor een ander, vaak veel meer dan ze voor zichzelf zouden hebben uitgegeven. In een tijd van rassenrellen en onthoofdingen was het een welkome korrel goed nieuws in de VS. “Het is fijn om gewoon een random act of kindness te doen voor iemand die je niet kent”, zei een negentienjarige.

Ooit komt de reclame

Niets kan eindeloos gratis blijven, ook niet op het internet. Kijk maar naar Soundcloud, een geliefde dienst om muziek en podcasts te beluisteren en uit te wisselen. Het ‘platform’ was niet alleen gratis maar ook vrij van reclame. Aan die aangename situatie komt nu een einde.

Techcrunch en andere tech-media schrijven dat Soundcloud er aan moet geloven. Gebruikers zullen reclame ‘horen en zien’, tenzij ze betalen om er van verschoond te blijven. De nieuwe aanpak begint in de VS, maar ook andere landen zullen er de komende tijd aan moeten geloven. Concurrent Mixcloud doet dit al.

Soundcloud bereikt maandelijks 175 miljoen ‘unieke’ klanten, aldus het bedrijf. Een te interessant aantal voor adverteerders om nog langer te negeren.

Los Angeles, de duurste stad

Het warme weer, de ruimte, de oceaangolven om te surfen? Wat de reden ook is, iedereen wil in het zuiden van Californië wonen. Maar ook hier is de woonruimte beperkt, en dus zijn de prijzen het afgelopen jaar explosief gestegen. Zillow meldt zelfs dat huurders en eigenaren in Los Angeles en het Orange Country-district, even ten zuiden van L.A., bijna de helft van hun inkomen aan hun woning besteden.

Zo is de streek de duurste van Amerika. Maar vergeleken met andere dure steden, zoals San Francisco en NewYork, zijn de inkomens in L.A. bij lange na niet zo snel gestegen als de huizenprijzen. Ook het komende jaar zullen de prijzen bijna 6 procent stijgen, voorspelt Zillow. Dat is nog altijd twee keer zo veel als landelijk.

    • Diederik van Hoogstraten