Met praatjes hoef je niet aan te komen bij FloraHolland

AALSMEER - Drukte met rode rozen voor valentijnsdag op de bloemenveiling in Aalsmeer. ANP KOEN VAN WEEL Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Marktanalist
Bedrijf: FloraHolland
Wat opvalt aan de vacature: Jij moet vanuit de cijfers de toekomst voorspellen.

Wat doe je dan eigenlijk?

12,5 miljard bloemen en planten worden er jaarlijks verhandeld bij FloraHolland. Dat levert data op. Veel data. Verkoopcijfers, omzetwaarden, prijsstijgingen en –dalingen. Met al die cijfers mag jij aan de gang.

“Je moet data omzetten in advies”, zegt je toekomstig manager Frank van den Hoek. Op zoek naar patronen dus, trends. Die zet je dan om naar adviezen voor collega’s. “Het draait om conclusies trekken”, zegt Van den Hoek. “En ik ga er vanuit dat ze zo goed zijn dat er wat mee gedaan wordt.” Zo kan jij vertellen dat de verkoop van de tulp nog altijd groeit in Europa - supermarkten bieden namelijk steeds meer bloemen aan.

Dat doe je overigens niet alleen voor collega’s zodat die de inkoop kunnen aanpassen. Ook kwekers en klanten kunnen rapporten afnemen bij FloraHolland. Daar wordt flink voor betaald. Het goedkoopste standaardrapport is 150 euro, het duurste en meest gespecialiseerde onderzoek kost meer dan 7.000 euro.

Wat verdient dat?

Tussen de 2.400 en 4.200 euro bruto per maand. Het liefst hebben ze een starter, dus houd rekening met de ondergrens. En je krijgt vijf keer per jaar een bloemetje van de baas. Uiteraard ook eentje voor je verjaardag.

Waarom zoeken ze iemand?

De vorige marktanalist heeft promotie gemaakt.

Wat voor collega moet je zijn?

Eentje zonder stropdas om de nek van een duur pak. “Het is wel de sierteeltsector, dus we zijn een no-nonsense bedrijf”, zegt Van den Hoek. Wat ze wel zoeken is een onlangs afgestudeerde bedrijfskundige of econoom, die met een “frisse blik” naar de markt kijkt.

Ook belangrijk: dat je snel inhoudelijke kennis opdoet over de markt. Want het is wel de bedoeling dat je met de kwekers en klanten kan praten over je werk. “En bij hen val je met praatjes zo door de mand”, zegt Van den Hoek.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

FloraHolland zit middenin een grote reorganisatie. Niet leuk voor het bedrijf, maar bij de afdeling marktonderzoek zit je goed, aldus Van den Hoek. “Bij ons is de reorganisatie achter de rug, dus qua werk merk je daar niks van hier.”

Sterker nog: de focus van FloraHolland komt steeds meer te liggen op de dienstverlening aan externe partijen. Er zijn minder werknemers, minder mensen die naar de veilingen toekomen, maar des te meer handel via digitale platformen.

Daarvoor moeten kwekers en klanten wel goed geïnformeerd zijn. En wat hebben ze daarvoor nodig? Precies, advies en rapporten.

    • Sam de Voogt