Je ziet ze vooruit schieten met zo’n iPad, zegt de leraar

De eerste Steve Jobs-scholen zijn deze week begonnen. Er zijn wat leerlingen afgehaakt, maar dat is „logisch”.

Op de Steve Jobs-school in Breda. Foto Robin Utrecht

De verandering naar een Steve Jobs-school waar leerlingen met iPads werken, kostte basisschool Vizier in IJsselmuiden dit schooljaar zeker acht leerlingen. Hun ouders zagen de vernieuwingen niet zitten, volgens directeur Sander Dorst. Hij schrijft dat toe aan „de cultuur” in de streek. „De bevolking is hier misschien wat terughoudender. Wat gaat er gebeuren? Is dit wel goed voor mijn kind? De instelling is: eerst maar eens zien of het lukt.”

„Wij waren er gewoon nog niet aan toe”, reageert een moeder van drie kinderen (11, 9 en 5 jaar) die sinds deze week naar een andere school gaan. „Onderwijs met een tablet; wij kunnen er niet zo veel mee. Geef ons maar een ouderwetse school: schrijven, boeken, klassikaal. Sommigen zijn lyrisch over de Steve Jobs-school, wij niet. Verschil moet er wezen.”

Dorst noemt het vertrek van een aantal leerlingen collateral damage, nevenschade. „Als je met iets nieuws begint, dan weet je dat er mensen zijn die afscheid nemen. Wij geloven in dit nieuwe concept. We werken nu een paar dagen op deze manier en ik zou niet anders meer willen. De groep ouders die is overgebleven, is heel enthousiast, net als de leerlingen zelf. Ouders zeggen: mijn kind had nooit zin in school, maar nu wel.”

iPads

Het aantal Steve Jobs-scholen groeit. Telde Nederland vorig schooljaar zeven van dit soort scholen, genoemd naar de in 2011 overleden medeoprichter en topman van Apple, dit jaar zijn dat er 21. De meeste scholen zijn bestaande scholen die het onderwijsconcept van O4NT (Onderwijs voor een Nieuwe Tijd) van opiniepeiler Maurice de Hond toepassen. Voor het einde van het jaar gaan nog twee bestaande scholen verder als Steve Jobs-school. Op de scholen wordt veel gebruikgemaakt van iPads.

De Hond bedacht het onderwijsconcept omdat hij voor zijn eigen dochter modern onderwijs wilde. „Thuis is de wereld digitaal en visueel, op school zien kinderen hoe het vroeger was. Ik zie niet in waarom dat verschillende werelden moeten zijn”, zegt hij.

De verwachting bij basisschool Vizier in IJsselmuiden, een dorp vlak bij bij Kampen, is dat dit concept het aantal leerlingen (nu 62) snel zal doen stijgen. De Hond noemt het „een normaal proces” dat ouders afhaken bij grote veranderingen op de school van hun kinderen. „Maar ik denk dat het aantal leerlingen volgend jaar hoger zal zijn dan de school nu heeft.”

In Sneek, waar vorig jaar een van de eerste Steve Jobs-scholen van start ging, had vooraf ook een aantal ouders bedenkingen. Zij dreigden hun kinderen van school te halen. Uiteindelijk besloot één gezin te vertrekken. Al snel na de veranderingen nam het aantal leerlingen toe van zestig naar 125. Dit schooljaar begon de school met 150 leerlingen – er moesten twee lokalen worden bijgebouwd. Directeur Janet Visser: „Bij ons hebben de vernieuwingen goed uitgepakt. Het staat ouders vrij om weg te gaan. Het is goed dat ze bewust kiezen. De ouders die zijn gebleven, zijn heel blij dat hun kind hier nu zit.”

Sinterklaas

Afgelopen maandag, de eerste schooldag na de vakantie, voelde Dorst zich net sinterklaas toen hij zijn leerlingen een iPad uitreikte. „Het beeld is dat leerlingen alleen maar achter een iPad zitten, maar dat is niet zo”, zegt hij. „Vanmorgen hebben ze gewoon hun pennen gepakt en op een rekenstencil gewerkt.”

Linde Sall (9 jaar) vindt het „echt heel leuk” om op school met een iPad te werken. „Leuker dan schrijven, maar dat doen we ook nog wel.” Behalve ‘Taalzee’ en ‘Rekentuin’ zitten er ook apps op waarmee je keyboard kunt spelen en kunt drummen. „Daar leer je ook van”, zegt ze.

Volgens Dorst heeft zijn school voor het nieuwe onderwijsconcept gekozen omdat kinderen met een iPad meer op hun eigen niveau en in hun eigen tempo kunnen werken. Als ze opgaves maken, krijgen ze bijvoorbeeld meteen te zien of ze goed zijn beantwoord. „Dat geeft ze meer autonomie. Als leerkracht krijg je een coachende rol. Het onderwijs verloop efficiënter, dus blijft er meer tijd over voor sport, cultuur, creativiteit.” Zijn collega Janet Visser uit Sneek: „Je ziet dat kinderen vooruit schieten. Ze worden niet meer geremd door een leerjaar.”

    • Annette Toonen