De Britten willen de ruimte in. Maar vanaf waar?

Foto ANP

In 2018 willen de Britten hun eerste ruimtehaven openen. In eerste instantie voor defensielanceringen, maar uiteindelijk ook voor ruimtetoeristen. Acht mogelijke locaties zijn genoemd. Vanaf waar vertrekken we?

1. Campbeltown

Plus: Ligt op het Kintyre-schiereiland in Schotland waar weinig luchtverkeer is, zodat de ruimtevaart het gewone vliegverkeer niet zal belemmeren. En ligt aan zee, wat handig is voor de veiligheid, en in een gebied waar weinig mensen wonen. Was tijdens de Koude Oorlog een strategische luchtmachtbasis.

Min: Hoe moet dat met de whisky waar Campbeltown beroemd om is? De kwaliteit daarvan hangt samen met het zuivere water.

2. Prestwick

Plus: Nu nog thuishaven van Ryanair, maar de budgetmaatschappij gaat verhuizen naar Glasgow Airport. Dat betekent dat de Schotse luchthaven - waar Elvis Presley ooit aankwam - grotendeels leeg komt te staan.

Min: In bebouwd gebied: ten westen zee, ten oosten natuur, maar ten zuiden het stadje zelf met zijn beroemde golfbanen.

3. Kinloss

Foto EPA

Plus: Opnieuw in Schotland, in een gebied met weinig luchtverkeer, en aan zee. Is een voormalige luchtmachtbasis, die nu in gebruik is als noodlanding voor Lossiemouth.

Min: Startbaan is te kort. En net als bij alle zes Schotse ruimtehavens geldt: wat gebeurt er als Schotland in september voor onafhankelijkheid stemt?

4. Lossiemouth

Plus: Luchtmachtbasis vlakbij Kinloss, dus met zelfde omstandigheden. Heef het grote commerciële voordeel dat de oud-baas van Virgin Galactic de locatie in 2008 heeft bekeken en het toen de enige plek noemde die geschikt was voor commerciële ruimtevaart. Virgin Galactic zit nu in New Mexico.

Min: Enige actieve luchtmachtbasis in Schotland, kan dat samengaan met commercie? En de Civil Aviation Authority zelf waarschuwt voor nabijgelegen “danger areas”.

5. Leuchars

Plus: Luchtmachtbasis in het Schotse Fife, wordt deze zomer gesloten. Na jaren straalvliegtuigen te hebben gehoord, zullen de bewoners geen moeite hebben met ruimtevaart.

Min: Net als bij de andere Schotse ruimtehavens geldt: is het Schotse weer met zijn regen, harde wind en bewolking wel goed genoeg voor lanceringen?

6. Stornoway

Foto Stephen Branley

Plus: Opnieuw: weinig mensen, weinig luchtverkeer, omringd door water.

Min: De startbaan is te kort. En je moet eerst nog op de Buiten Hebriden-eilanden komen. Vanuit Nederland kost je dat minimaal 8 uur en 20 minuten.

7. Newquay

Plus: De enige ruimtehaven in Engeland, opnieuw in een gebied waar weinig luchtverkeer is en dat aan zee ligt. Heeft de langste startbaan van het land (waar een supersonische auto met straalmotor wordt getest), en is al een stimuleringsgebied voor ruimtetechnologie.

Min: Cornwall staat vol met zomerhuizen, en de eigenaren daarvan zijn notoire nimby’s (‘not in my backyard’). Zullen zij dwarsliggen bij het vergunningstraject?

8. Llanbedr

Plus: De enige ruimtehaven in Wales, op een oud-luchtmachtbasis. Opnieuw een gebied met weinig luchtverkeer en aan zee.

Min: Snowdonia is een prachtig en beschermd natuurpark, geliefd bij bergbeklimmers en wandelaars. En er wordt al hevig gedemonstreerd over de komst van militaire drones; een gemeenteraadslid was hevig verbaasd over de nominatie. Ze verwacht “veel tegenstand”.