Benjamin Gilmore excelleert op de alt

In het competitieve klassieke muziekleven staan musici onder grote druk zich te specialiseren. Hannes Minnaar, een van Nederlands meest succesvolle pianosolisten, kiest echter bewust voor een dubbelcarrière. Nog vorig jaar won hij met zijn Van Baerle Trio een Edison. Dit jaar brengt hij met cellist Dmitri Ferschtman en altist Benjamn Gilmore in Amsterdam alle pianokwartetten van Brahms ten gehore.

Nieuwe formaties doen soms wonderen. Het bezadigde spel van de ervaren Ferschtman bood een fraai tegenwicht aan de onstuimigheid van de jeugdige musici. Ster van de avond was echter het Engelse, in Nederland woonachtige natuurtalent Benjamin Gilmore. Als violist won hij vorig jaar het Oskar Back Concours, maar ook de alt beheerst hij op het hoogste niveau. Zijn ontspannen streekvoering en natuurlijke frasering bleken een weldaad in de joyeuze Serenade in C van Ernst von Dohnányi (1902), die in de concertzaal vaak overserieus klinkt. Zowel violiste Maria Milstein als Ferschtman werden aangestoken door Gilmore’s Schwung.

In Brahms’ Tweede Pianokwartet in A (1861) spreidden de musici hun eminente gaven tentoon. Milstein speelde indringend en sensitief. Ferschtman en Minnaar zorgden voor solide sturing. Gilmore laste het geheel met wonderbaarlijke souplesse aaneen.

    • Bas van Bommel