Fors minder winst voor Ahold

Supermarktconcern Ahold heeft in het tweede kwartaal fors minder winst behaald op een lagere omzet. De nettowinst is met 28,6 procent gedaald, van 206 miljoen euro vorig jaar tot 147 miljoen euro dit jaar. De marges staan onder druk, stelt Ahold. Dit zou mede komen doordat het concern de gestegen grondstofprijzen niet geheel doorberekent aan de klant. De omzet daalde in het tweede kwartaal met 4,1 procent tot 7,4 miljard euro. Dat is inclusief de negatieve gevolgen van wisselkoerseffecten. In de Verenigde Staten verloor Ahold, met supermarktketens als Stop&Shop en Giant, zowel omzet als marktaandeel. Dat wijt het concern aan de toenemende concurrentie. In Nederland is het marktaandeel „stabiel” gebleven, zei topman Dick Boer vanochtend in een toelichting op de cijfers. De omzet van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en bol.com groeide heel licht, met 0,1 procent, en kwam uit op 2,7 miljard euro. Het WK Voetbal bezorgde Ahold geen hogere omzet. (NRC)