Seksloze erotische thriller

De overgave van Floor van Renee van Amstel is een boek in de stijl van Vijftig tinten grijs: glossy sm. Paul Ruven maakt daar nu een soort metafilm van die wil onderzoeken waarom zoveel vrouwen dit soort boeken lezen. Meer een essay dus dan een sexy of erotiserende film. Rick Engelkes speelt de wat sneue oudere acteur Tim die een half jaar lang uit zijn zolderkamertje naar het serveerstertje aan de overkant heeft gegluurd, een boek heeft geschreven over zijn erotische fantasieën en haar nu voorstelt die met hem in het echt (onder het mom van een film) uit te voeren. De overgave, in kleur, zwart-wit en slow motion, is een mix van erotische thriller – er komt een gewelddadige ex aan te pas, plus een oud-geliefde van de acteur – en fantasie van serveerster Eva tijdens het lezen van het boek. Je zou die fantasieën de film-in-de-film kunnen noemen, al geeft Ruven daar expres geen uitsluitsel over. Dat erotische fantasie juist werkt omdat het fantasie is, is namelijk een antwoord op de vraag die Ruven zich stelt. Waarschijnlijk om die reden bevat de film eigenlijk geen seks of lust, alleen veel close-ups van hijgerig kijkende mensen. Maar goeie seksscènes zijn ook heel moeilijk.

De overgave daagt niet uit om de hele discussie naar aanleiding van Vijftig tinten nog eens over te doen. Ruven zoekt het in de sociaal-psychologische hoek: Eva wordt aanvankelijk gepresenteerd als een vrouw die denkt dat ze pas respect van een man kan krijgen als ze zich helemaal aan hem overgeeft. Met de hufter in haar leven ging dat mis. Maar nu is er dus die oudere heer. Het is een aardige variant op de aloude madonna-en-hoerpolariteit die vrouwen doorgaans wordt toegedicht.

    • Dana Linssen