Schuberts opera ‘Fierrabras’: revelatie

Schubert is de componist van liederen die tot tranen toe roeren, van symfonieën die iedereen meefluit. Maar zijn 18 werken voor muziektheater, waarin het lyrische en symfonische samenkomen immers, zijn onbekend en onbemind – ongeacht de musicologen die Schuberts belang voor de ontwikkeling van de Duitse vroeg-romantische opera onderstrepen.

In Salzburg ging nooit eerder een scenische Schubert, en het was intendant Pereira’s hartewens Fierrabras te brengen. Maar hoe om te gaan met het onwerkbaar drakerige libretto over liefde, moed, vaderland en ‘bloeddorstige moren’?

Regisseur Peter Stein oogstte bij de première ‘boes’ voor zijn ‘gedateerde’ enscenering, en ook de FAZ sabelde de regie af als ‘de as van Steins arrogantie’. Maar je kunt Steins in zwart-wit bordkarton uitgevoerde ‘anti’-regie ook opvatten als eerbetoon aan de uitvoeringspraktijk ten tijde van Schubert, waarbij en passant risicovolle actualisering van het libretto wordt omzeild.

Door de terughoudendheid van het toneelbeeld en de zeer zorgvuldige personenregie gaat alle aandacht uit naar de geweldige muziek, die door Metzmacher en orkest subtiel en genuanceerd wordt uitgevoerd. De talrijke oorstrelende ensembles en topcast met stralende Julia Kleiter (Emma) doen de rest. Moge snel een cd volgen.