Omzet en winst Ahold in tweede kwartaal gedaald

Foto ANP/Lex van Lieshout

Zowel de omzet als de winst van Ahold zijn in het tweede kwartaal gedaald. De eigenaar van Albert Heijn, Etos en Bol.com had kosten aan het verbouwen van winkels en de reorganisatie op het hoofdkantoor. Ook is er niet geprofiteerd van het wk, zo staat in de vanmorgen verschenen kwartaalcijfers.

De omzet bedroeg 7,4 miljard euro, en dat is 4,1 procent lager dan in het tweede kwartaal een jaar eerder. Zonder het negatieve effect mee te rekenen van het omwisselen van de omzet naar de sterke euro, daalde de omzet met 1,1 procent. Ahold geeft aan dat de timing van Pasen ook invloed heeft gehad op de omzetdaling; de slechte omzetweek na die feestdag viel dit jaar in het tweede kwartaal, zo schrijft persbureau Novum.

Het onderliggende bedrijfsresultaat kwam 15,5 procent lager uit op 288 miljoen euro. De winstmarge daalde van 4,4 naar 3,9 procent. Na afdracht van belastingen en rentes hield Ahold een nettoresultaat over van 147 miljoen euro, een daling van 28,6 procent.

In Nederland bleef de omzet vrijwel gelijk

In Nederland bleef de omzet van Ahold vrijwel gelijk op 2,7 miljard euro, ondanks het negatieve effect van de hogere btw op tabak. Albert Heijn hield zijn marktaandeel gelijk. Bol.com en AH.nl zijn wel flink gegroeid.

Uit de Amerikaanse activiteiten haalde Ahold een omzet van 4,4 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen was dat 1,7 procent lager dan een jaar eerder. Het concern zag het marktaandeel in de Verenigde Staten afnemen.

Webwinkel Peapod was wel succesvol. In de VS werkt Ahold momenteel aan de ombouw van winkels, met meer verse waren in het schap. De investeringen hierin hebben de winstmarge gedrukt.

    • Annemarie Coevert