Joshua Weilerstein dirigeert met Bernsteingebaar en -motoriek

Een hoogst opmerkelijk Nederlands debuut maakte de Amerikaanse dirigent Joshua Weilerstein in de Robeco-serie van het Amsterdamse Concertgebouw. Hij leidde een voor twee-derde Amerikaans concert: muziek uit Bernsteins musical On the Town en Dvoráks Negende symfonie (Uit de Nieuwe wereld) omlijstten Beethovens Derde pianoconcert.

Na afloop applaudisseerde de leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest even enthousiast als het publiek en kreeg hij onmiddellijk nieuwe gastdirecties aangeboden.

Weilerstein (1987), de broer van de bekende celliste Alisa Weilerstein, is ook violist. Hij was assistent-dirigent bij de New York Philharmonic, ooit geleid door Leonard Bernstein en de drie dansen uit On the Town, waarin West Side Story zich al aankondigt, dirigeerde hij ook met Bernsteingebaar en -motoriek.

Het orkest speelde als een big band met jazzy swingende blazers. Dvórak schreef zijn laatste symfonie voor de New York Philharmonic en Weilerstein toonde zich een erfgenaam van die glorie.

De spectaculaire en groots aangepakte uitvoering speelde wel over wat details heen, maar had ook tal van eigen ritmische accenten. Weilerstein weet van doseren, opbouwen èn afbouwen.

De temperamentvolle Franse pianist Jean-Efflam Bavouzet (1962) speelde het Derde pianoconcert van Beethoven met onbekommerde brille in de epaterende stijl van de ouderwetse klavierleeuw.

Het Largo klonk op lange golven van breedvoerige romantiek even bedwelmend als de nevelig-sfeerrijke langzame en nostalgische delen in ‘Uit de Nieuwe Wereld’.

Het is precies dat gebrek aan stijlbewustzijn waartegen Frans Brüggen ten strijde trok.

    • Kasper Jansen