Als de Bijenkorf een Primark wordt, verandert de hele winkelstraat

Ook Enschede heeft sinds deze week een Primark – in het oude Bijenkorfgebouw opende de achtste vestiging van de Ierse budgetwinkel in Nederland. Volgende maand volgen Venlo en Arnhem. Primark, dat bekend staat om zijn goedkope kleding, is een publiekstrekker. Tot nu toe leidde elke opening tot chaotische taferelen, vanwege massa’s klanten.

Wat doet de komst van de populaire winkelketen met een stad? Marktonderzoeksbureau Strabo onderzocht bij verschillende Primarkvestigingen hoeveel mensen het winkelgebied eromheen bezochten, voor en na de vestiging van de kledingwinkel. In Rotterdam, waar in december 2008 de eerste Primark opende in winkelcentrum Alexandrium, was direct een toename te zien. Nu, vijf jaar later, neemt het aantal bezoekers licht af. In andere steden ging het aantal bezoekers volgens Hans van Tellingen van Strabo wel omhoog, met „gemiddeld 15 tot 20 procent”.

Maar dat is wel typisch Primark-publiek. „Moeders en dochters”, zo omschrijft Van Tellingen het publiek dat door Primark wordt getrokken. Veel van hen zien een bezoek aan de winkel als een dagje uit – er zijn zelfs speciale busreizen voor een dagje Primark Almere. Daarnaast heeft de winkel volgens Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, een doelgroep die „wel tijd heeft, maar weinig geld”. Toch zijn zij niet de enigen die er kopen, zegt Van Tellingen op basis van enquêtes die hij bij Primark deed: „Ook rijkere doelgroepen besteden er veel geld.”

In Arnhem en Enschede zit de winkel in panden waar eerst de Bijenkorf zat. Molenaar: „De winkels eromheen zullen zich aanpassen aan Primark. Voor premiummerken wordt de locatie minder interessant. Het aantal bezoekers zal best geweldig toenemen, zoals blijkt uit diverse onderzoeken, maar dat is wel typisch Primark-publiek dat op zoek is naar mode voor een lage prijs.”

De klanten die winkelen bij Primark als een uitje zien, bezoeken vaak ook de horeca in de omgeving. De omzet van horecazaken stijgt volgens Van Tellingen gemiddeld met 40 procent.

In Londen zijn de huren van winkelpanden in de winkelstraat Oxford Street gestegen nadat er een Primark opende, constateert onderzoeker Charles Graham van London South Bank University. In Nederland lijkt hetzelfde te gebeuren. Consultant Bart Stek van WPM Groep, die tientallen winkelcentra beheert: „Omdat het aantal mensen dat langs een winkel loopt sterk bepalend is voor de hoogte van de huurprijzen, zullen in de directe omgeving van een Primark de huurniveaus stijgen. Daar tegenover staat dat locaties die op grotere afstand gelegen zijn, minder aantrekkelijk worden. Daar nemen de prijzen af.”

    • Anna Vossers