Waarom gaat het zo slecht met de Nederlandse autodealers?

Foto Reuters

Een autobedrijf in problemen - opnieuw. Deze keer: Koops Furness. De autodealer heeft bij de rechter uitstel van betaling aangevraagd - een laatste poging om een faillissement te voorkomen. Eerder dit jaar ging Pouw, dat ook auto’s verkocht, al failliet. En ook Stern, één van de grootste autobedrijven, heeft het zwaar. Wat is er aan de hand?

Dalende verkoopcijfers

Dat de cijfers zo slecht zijn (Stern), of zo schommelen (Koops Furness) komt onder meer door de verkoop van nieuwe personenauto’s. Die zit in Europa al tijden ver onder het niveau van vóór de crisis, en ook in Nederland heeft de autoverkoop een aantal hele slechte jaren gehad.

Dat zien de grootste autodealers van Nederland natuurlijk ook terug in hun verkoopcijfers.

Autobezit is duur

Dat minder mensen een nieuwe auto kopen heeft vooral te maken met de kosten en de teruglopende koopkracht, zegt Max Erich, sectoreconoom bij ING. Brandstof, motorrijtuigenbelasting, onderhoud: het kost veel. “Autodealers zijn een groep jongeren aan het verliezen, zeker in de grote stad.”

“Autobezit is gruwelijk duur”, zegt ook Tom Huyskens, woordvoerder van brancheorganisatie Bovag. Ook hij herkent de groep die niet langer voor een eigen auto, maar voor goedkopere en duurzamere alternatieven als Car2Go, Greenwheels of “tweewielers” kiest. Komt nog eens bij dat autorijders langer met hun wagen doen.

Minder winst in de werkplaats

Tóch is de dalende verkoop van auto’s niet de enige oorzaak van de malaise van de autobedrijven, zeggen beiden. De marges op de verkoop van personenauto’s zijn klein. De meeste bedrijven verdienden het geld ergens anders mee. Erich:

“Traditioneel moeten dealers de winst in de werkplaats verdienen.”

APK-beurten, reparaties, winterbanden vervangen voor de zomerversie; het garagewerk.

Probleem: daar geven autobezitters minder aan uit. In 2012 besteedde een automobilist gemiddeld 544 euro aan onderhoud, onderzocht Bovag. Vorig jaar was dat 526 euro. Opzienbarender is het aantal autobezitters dat uberhaupt onderhoud liet uitvoeren. Dat waren er vorig jaar 600.000 minder dan in 2012.

Klein lichtpuntje

Alleen de zakelijke markt - lease - en de verkoop van tweedehandsauto’s doet het nog aardig. Beide bleven namelijk redelijk stabiel. En op de verkoop van tweedehandswagens valt meer marge te behalen, zegt Huyskens van Bovag.

Of dat genoeg is? Huyskens: “Het is een verzadigde markt. Daar is niet voor iedereen plek.”

    • Annemarie Sterk