Redacteur Sports Illustrated moet aardig zijn voor adverteerders

Redacteuren van het Amerikaanse tijdschrift Sports Illustrated moeten aardig zijn voor adverteerders. Journalisten van het sportjournalistieke weekblad (oplage ruim 3 miljoen exemplaren) worden onder meer beoordeeld op het feit of hun werk „bevorderlijk is voor de relatie met de adverteerder”. Zijn zij te kritisch, dan riskeren zij hun baan.

Volgens een woordvoerder van de Amerikaanse journalistenvakbond Newspaper Guild is te onvriendelijk schrijven over adverterende bedrijven een van de gronden voor ontslag bij het sportblad.

De website Gawker en andere Amerikaanse media schreven gisteren over de onconventionele manier om journalisten te beoordelen bij het sportblad dat onder meer bekend is van de jaarlijkse bikinispecial. Uitgever Time Inc, in juni verzelfstandigd van mediaconcern Time Warner, laat redacteuren sinds kort ook verantwoording afleggen aan de uitgever en niet langer aan de hoofdredacteur. Critici vinden dat Time Inc, de grootste uitgever van tijdschriften in de VS en een van de grootste in Groot-Brittannië, de in de journalistiek bijna heilige grens tussen redactie en commercie laat vervagen.

Het is onduidelijk of ook bij andere titels van het concern, zoals Time Magazine, People en Fortune, dezelfde criteria worden gehanteerd als bij Sports Illustrated. Een woordvoerder van het concern zegt in Amerikaanse media dat de interpretatie van de vakbond misleidend is en dat de bond een van de beoordelingscriteria uit zijn context haalt.

Feit is dat Time Inc. het moeilijk heeft. De uitgever ontsloeg dit jaar 500 medewerkers, ongeveer 6 procent van het personeel. Een nieuwe reorganisatie zou op stapel staan, aldus de vakbond. In het tweede kwartaal van dit jaar leed de uitgeverij een verlies van 32 miljoen dollar (24 miljoen euro). In hetzelfde kwartaal in 2013 was er nog een winst van 75 miljoen. De advertentie-inkomsten in het kwartaal waren 6 procent gedaald ten opzichte van 2013. Ter compensatie probeert Time, net als media als The New York Times en The Guardian, hechter samen te werken met adverteerders. Veel bladen vestigen hun hoop op gesponsorde artikelen of ‘branded content’.