Paul Ruven reageert gelaten op snoeiharde recensies voor De Overgave

De nieuwe film De Overgave kreeg vandaag enkele vernietigende recensies. Regisseur Paul Ruven reageert bij nrc.nl op de kritiek. “Ik ben zo’n beetje de enige filmer in Nederland die consequent avontuur en verrassing zoekt.”

Foto: A-Film

De nieuwe film De Overgave kreeg vandaag enkele vernietigende recensies. Regisseur Paul Ruven reageert bij nrc.nl op de kritiek. “Ik ben zo’n beetje de enige filmer in Nederland die consequent avontuur en verrassing zoekt.”

Vooral Het Parool oordeelt vernietigend over De Overgave. Recensent Mark Moorman noemt het een dieptepunt in de Nederlandse filmgeschiedenis en schrijft:

“Heeft Ruven de laatste twintig jaar nog wel eens een film gezien? Of een televisieserie? Hij schrijft in het proza van de contactadvertentie waar diepe gevoelens worden uitgedrukt in zinnen als: ‘Ik vind het best wel heftig.’”

Paul Ruven reageert gelaten op de kritiek. Tegen nrc.nl zegt hij:

“Ik heb een vete met Mark Moorman van Het Parool, hij speelt zoals gewoonlijk op de man. Hij is een Hollywoodhater en omdat ik ooit een boekje heb geschreven over de manier waarop Hollywoodfilms worden gemaakt, voelt hij zich genoodzaakt alles kapot te willen maken wat ik voortbreng.”

Ruven zegt redelijk positief te zijn over andere recensies. De 2,5 ster van De Telegraaf vindt hij niet slecht en ook over de twee sterren in NRC Handelsblad is hij niet ontevreden.

“Het is jammer, maar ik ben wel wat gewend. Ik heb volgens de recensenten al twee keer eerder een historisch dieptepunt in de filmgeschiedenis gemaakt. Filmpje werd ook al zo omschreven en dat is nu toch een comedyklassieker.”

Recensies zijn overwegend negatief

Naast de harde recensie in Het Parool, noemt Dana Linssen in NRC Handelsblad de film “meer een essay dan een sexy of erotiserende film”. Ze schrijft verder:

Dat erotische fantasie juist werkt omdat het fantasie is, is namelijk een antwoord op de vraag die Ruven zich stelt. Waarschijnlijk om die reden bevat de film eigenlijk geen seks of lust, alleen veel close-ups van hijgerig kijkende mensen. Maar goeie seksscènes zijn ook heel moeilijk.

De recensent van De Telegraaf zegt dat de acteurs doen wat ze moeten doen, maar dat het verhaal net niet spannend genoeg is.

Nu.nl geeft De Overgave één ster en noemt het tenenkrommende polder-sm.

“Zelfs technisch klopt er niet veel van deze film: het geluid is soms niet sync, de montage is chaotisch en de logica is vaak ver te zoeken. Nine 1/2 weeks, toch al bijna dertig jaar oud, is opwindender.”

Ook Nieuwe Revu heeft geen genade en schrijft:

“Nee, je bent een masochist als je naar De Overgave gaat om aan je trekken te komen. En het is pas echt sadistisch dat de film maandag in première ging op het terrein van Utopia, waar de bewoners niet kunnen wegvluchten zonder een fikse boete te betalen.”

Het valt Paul Ruven op dat het vooral de mannelijke recensenten zijn die kritiek hebben op de seks. “Ik krijg het idee dat ze graag pittige porno zien, maar het is een gevoelsfilm. We hebben het getest op vrouwen en die waren heel positief.”

Film draait niet in Pathé

De Overgave gaat niet in de Pathé-bioscopen draaien, Het Parool noemt dat een commercieel doodsvonnis. Ruven vindt de informatie onvolledig.

“De bedoeling was aanvankelijk om vijftig kopieën uit te brengen en een flinke marketingcampagne. Distributeur A-Film heeft uiteindelijk besloten om negen kopieën uit te brengen. De film is te artistiek voor Pathé. Als het hard commercieel was geweest, had Pathé het wel genomen.

Wij zijn altijd van mening geweest dat deze film het goed doet bij oudere vrouwen. In de bioscopen zitten vooral vrouwen van 16 tot 24. We denken dat De Overgave een succes gaat worden bij Video on Demand. Veel vrouwen willen deze film alleen thuis zien.

Een belangrijke overweging was dat als hij bij Pathé had gedraaid dan mocht hij pas vier maanden nadat hij uit de bioscoop is op Video on Demand. Als de film in september uit de bioscoop gaat, mag hij pas in januari bij Video on Demand en op 14 februari komt de Amerikaanse film 50 Shades of Grey uit, je hebt dan nog anderhalve maand voordat de concurrent er is. Nu hij bij een andere bioscoopketen draait, mag hij al na een maand op Video on Demand en hebben we dus 4,5 maand voordat de concurrent er is.”

Een woordvoerder van A-Film bevestigt dat het plan aanvankelijk was om meer kopieën uit te brengen, maar dat mede op basis van de vraag van de bioscopen dit aantal is teruggebracht. “Het klopt niet dat we geen marketing doen, het is alleen minder dan gepland.”

De Overgave krijgt geen publiek geld

De Overgave is gefinancierd door A-Film, een privé-financier en Ruven zelf. De film heeft 100.000 euro in zogeheten suppletie gekregen van het Filmfonds. Dat is een financiële aanvulling die automatisch wordt toegekend wanneer een film voor eigen financiering zorgt.

Het Parool schrijft:

“Het idee dat er ook maar één getalenteerde jonge Nederlandse filmmaker rondloopt die geen subsidie heeft gehad omdat het geld naar deze film is gegaan, is onverdraaglijk.”

Die angst blijkt ongegrond, al krijgt niet iedere Nederlandse film suppletie, wanneer het suppletiegeld voor dat jaar op is, wordt er niet meer uitgekeerd. Ruven zegt dat hij het geld te danken heeft aan het publiekssucces van zijn vorige film Ushi Must Marry.

“Weer zo’n bewuste leugen van Het Parool om mij zwart te maken. Ik ontneem niemand iets. Ik krijg dit geld omdat er 180.000 mensen Ushi Must Marry hebben gezien. Suppletie is alleen voor publieksfilms.”

Ruven respecteert de critici

Paul Ruven zegt een risico te hebben genomen met De Overgave. Hij heeft in het verleden goede en slechte kritieken gehad, maar ziet de slechte recensies niet als fijne publiciteit voor zijn film.

“Ik ben zo’n beetje de enige filmer in Nederland die consequent avontuur en verrassing zoekt. Ik heb grenzen opgezocht, ik heb een film gemaakt waarin ik vrouwen wil raken. Ik wilde nu geen artfilm maken die geweldige kritieken krijgt, maar waar niemand naartoe gaat. Ik respecteer de critici, ze mogen van mij schrijven wat ze willen. Ik hoop dat deze film een succes wordt. De voorverkoop loopt goed, maar we weten het pas als hij beschikbaar wordt als Video on Demand.”

    • Alex van der Hulst