Kleine brouwers zijn in trek, pakken ze ook klanten van Heineken af?

Foto iStock

Meer bierverkoop, minder omzet

Update 8:06 uur: Heineken heeft het afgelopen halfjaar minder omzet en winst gemaakt dan het eerste halfjaar van 2013. Dat maakte het bedrijf vanmorgen bekend. De omzet daalde met 1,4 procent naar 10,2 miljard euro, de nettowinst daalde met 1,3 procent naar 631 miljoen euro. Heineken verkocht wel meer bier, en verbeterde ook ook de winstmarges. De relatief slechte resultaten worden toegeschreven aan het negatieve valuta-effect van de sterke euro. De autonome omzet - exclusief valuta-invloeden - steeg namelijk met 4,6 procent.

Drie vragen over: kleine brouwers en Heineken

Helderse Jongens uit Den Helder, BrouwDOK uit Harlingen en Graafsch Genot uit Grave. Zomaar enkele van de maar liefst 37 ‘kleine’ bierbrouwerijen die dit jaar al zijn opgericht in Nederland.

Het aantal brouwers dat zich bezighoudt met ambachtelijk speciaalbier stijgt explosief. Vandaag komt Heineken - marktleider op de Nederlandse biermarkt - met halfjaarcijfers. Drie vragen over de relatie tussen de brouwer en de opkomende brouwerijen.

1. Hoe staat het met de Nederlandse bierconsumptie?

Die daalt. Vorig jaar was het dieptepunt in de recente geschiedenis.

De totale bierafzet bedroeg in 2013 bijna 11,7 miljoen hectoliter, blijkt uit cijfers van belangenbehartiger Nederlandse Brouwers. Dat is een daling van 3,6 procent ten opzichte van 2012.

“Nederland blijft een pilsland”, zegt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers desondanks. “Maar je ziet wel dat mensen vaker voor speciaalbier of alcoholvrij of -arm bier kiezen.”

2. Hoe gaat het met de kleintjes?

Uitstekend. In 2003, toen de vereniging voor kleine brouwers Klein Brouwerij Collectief (KBC) werd opgericht, telde Nederland 64 microbrouwerijen. Nu zijn dat er 232.

De trend is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. De craft beers, afkomstig van duizenden kleine brouwerijen, zouden inmiddels bijna 15 procent van de Amerikaanse markt in handen hebben. Het segment groeit in de VS razendsnel en gaat ten koste van het marktaandeel van de gevestigde biermerken.

In Nederland zijn de grote brouwerijen samen nog altijd goed voor zo’n 95 procent van de biermarkt. KBC schat dat de ambachtelijke brouwers een marktaandeel hebben van zo’n 5 procent, Nederlandse Brouwers houdt het op 2 à 3 procent.

3. Is dat een bedreiging voor Heineken?

Tot nu toe zijn er hier nog geen Amerikaanse taferelen. Voorzitter Constant Keinemans van KBC zegt dat de opkomst van zijn achterban niet per se een bedreiging is voor de grote brouwerijen. “Het is vooralsnog meer een aanvulling. Het maakt dat consumenten bewuster met bier bezig zijn.”

Heineken hangt bij monde van Corporate Relations Manager John-Paul Schuirink eenzelfde redenering aan. “De consument gaat met andere ogen naar bier kijken. Dat geeft de hele sector een boost.” Hij trekt een parallel met de koffiecultuur, die de afgelopen jaren flink beïnvloed werd door Nespresso en koffiezaken als CoffeeCompany en Starbucks. “Vroeger kostte een kop filterkoffie een paar cent, nu drinken we thuis een Grand Cru-koffie uit Ethiopië van 35 cent per kopje.”

Al zit Heineken niet stil. Brand (onderdeel van Heineken) schrijft jaarlijks een wedstrijd uit waarbij hobbybrouwers wordt gevraagd een nieuw bier te bedenken en neemt het winnende brouwsel in productie. Dit jaar draaide de wedstrijd om wie de beste Indian Pale Ale (een hip bloemig, bitter bier) kon bedenken. Ook de focus op het eigen Belgisch abdijbier Affligem past in de speciaalbiertrend.

Probleem van speciaal is wel dat het zich kenmerkt door vrij hoge alcoholpercentages, daar drink je er geen tien van op een avond. De ambachtelijke brouwers hebben dat intussen zelf ook in de gaten, zegt Keinemans lachend. “Ze komen tegenwoordig vaker met bier met een alcoholpercentage van rond de 6 procent. Het is leuk dat mensen meer speciaalbier drinken, maar als ze er maar één of twee van op kunnen…”

Lees ook: Kleine brouwerijen zijn hip, maar ze zorgen wel voor dure hop