10.000 keer de hashtag #hitlerwasright

Het aantal meldingen van antisemitisme neemt snel toe. „Ze moeten zelf worden doodgemaakt.”

Het aantal meldingen van antisemitisme is nu al hoger dan in hele voorgaande jaren. Dat blijkt uit een inventarisatie van de antidiscriminatiebureaus in Nederland. Tot en met 18 augustus dit jaar kregen de antidiscriminatiebureaus honderd meldingen van antisemitisme. In 2013 lag het aantal meldingen over het hele jaar op 84, het jaar ervoor op 96. De meldingen betreffen vooral beledigingen die geuit worden op straat of in winkels, hetzij direct gericht tegen iemand of kwaadsprekerij over joden.

Volgens Jessica Silversmith, directeur van het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam, is er een duidelijk verband met het uitbreken van het recente conflict in Gaza. „Dat was ook de reden voor ons om de cijfers in kaart te gaan brengen. In Amsterdam en de regio Haaglanden bijvoorbeeld kwamen met name de afgelopen weken veel meldingen binnen.”

Het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) ziet sindsdien ook meer antisemitische uitingen online voorbij komen. Normaal gesproken krijgt het meldpunt vier tot vijf meldingen per week binnen van antisemitisme op het internet. Nu kwamen er in twee weken tijd 122 meldingen, allemaal gerelateerd aan het Gaza-conflict.

Het meldpunt kreeg in totaal tot en met vandaag al 238 meldingen binnen. Vorig jaar registreerde het meldpunt over het hele jaar 250 meldingen, het jaar ervoor 285.

Volgens Suzette Bronkhorst van het MDI is de populairste uiting een doodswens voor joden: „Het aantal rechts-extremistische uitingen is niet hoger dan normaal. De toename van de meldingen zit hem echt in uitingen met betrekking tot de Gaza-oorlog. Het gaat dan om uitingen als ‘wat joden doen in Gaza kan echt niet, ze moeten zelf worden doodgemaakt’.” Een deel van de meldingen betreft ook ontkenning van de Holocaust. Ruim 90 procent van de uitingen wordt gedaan op social media, de rest betreft reacties onder artikelen en op fora.

De stijging is volgens Bronkhorst ook echt groter dan bijvoorbeeld tijdens de vorige Gaza-oorlog in 2012. Vanaf de start van ‘Operatie Pillar of Defense’, die liep van 14 tot en met 21 november 2012, tot eind november kreeg het meldpunt toentertijd slechts negentien meldingen van antisemitisme. „De retoriek was overigens grotendeels hetzelfde als nu, maar wat minder agressief van toon.”

Los van de meldingen die het MDI krijgt, ziet het meldpunt zelf op social media ook een enorme explosie van antisemitisme online. De hashtag #hitlerwasright werd op Twitter meer dan tienduizend keer gebruikt, #hitlerdidnothingwrong bijna 3.700 keer.