Kiev haalt Russische zenders van de kabel wegens ‘oorlogspropaganda’

Screenshot Russia Today van vanavond, 19.01 uur.

Veertien Russische televisiezenders, waaronder Life News en het Engelstalige Russia Today, zijn per direct niet meer te zien op de Oekraïense kabel omdat ze volgens de regering “oorlog en geweld” propageren.

Dat zette een adviseur van de minister van Binnenlandse Zaken, Anton Gerasjenko, vanavond op zijn eigen Facebookpagina.

Russia Today meldt het zelf ook op Twitter:

Twitter avatar RT_com RT URGENT: #Ukraine bans Russian TV channels details to follow http://t.co/JMJB1jiQHv

Gerasjenko wijst daarnaast op een nieuwe Facebookpagina genaamd Stop Russian Propaganda, die hij “met hulp van vrijwilligers” heeft opgezet.

Gerasjenko was ook degene die enkele dagen na het neerhalen van vlucht MH17 zei dat separatisten op de rampplek waardevolle spullen van slachtoffers hadden geplunderd voordat anderen toegang konden krijgen. Ook plaatste hij “bewijs” op zijn pagina dat het toestel met een door Russische geleverd Boek-luchtafweersysteem zou zijn neergehaald, met daaronder de tekst: “Poetin! Jij en je maten zullen niet aan het internationale strafhof ontsnappen!”

De ramp met vlucht MH17 van Malaysia Airlines, die op 17 juli neerstortte in het oosten van Oekraïne, werd vrijwel direct ook een propagandaoorlog tussen de regeringen in Kiev en Moskou.