Nederland 1 vanaf vandaag NPO 1. Waarom is dat nodig en wat kost dat?

De nieuwe NPO logo's.

‘NPO 3FM bestond nog niet, maar ieder had zijn eigen stem’. Vrij naar de hit Hilversum III (1984) van Herman van Veen. Vorig jaar nummer 1007 in de Radio 2 Top 2000. Pardon, de NPO Radio 2 Top 2000. NPO. Vanaf vandaag heet de hele publieke omroep NPO. Vijf vragen over de grootschalige naamswijziging in Hilversum.

Elk tv-net en elke radiozender krijgt de naam van wat tot gisteren alleen de Hilversumse koepelorganisatie was, de verdeler van budgetten en zendtijd. Nederland 1 heet NPO 1, Nederland 2 NPO 2, Nederland 3 NPO 3. Zie vanavond in de rechterbovenhoek van elk tv-scherm. Alle publieke radiozenders krijgen NPO voor hun naam. En wie Uitzendinggemist.nl intikt wordt al sinds 1 juli automatisch doorgestuurd naar NPO.nl. Eén naam moet de publieke televisie- en radioprogramma’s beter zichtbaar maken.

1. Waren de huidige namen nou zo slecht?

Welnee. De netten en zenders van de publieke omroep scoren altijd hoog in de lijstjes van bekendste Nederlandse mediamerken. In de top-25 van het internationale bureau Interbrand, onderzoeksbureau Multiscope en het Tijdschrift voor Marketing, staat vijf keer de publieke omroep. Nederland 1 staat op plek 3, Radio 1 op 11, Nederland 2 op 12, 3FM op 15 en Nederland 3 op 17. Zo heeft “ieder zijn eigen stem”.

2. Waarom dan die naamswijzigingen?

Die vele verschillende stemmen – en merken – ervaart de publieke omroep als een steeds groter probleem in een digitaliserende en individualiserende mediawereld.
Henk Hagoort, bestuursvoorzitter van koepelorganisatie NPO, zei eind juni op het Mediaparkjaarcongres in Hilversum:

“In zo’n veranderend medialandschap, waar ‘primetime’ steeds meer ‘my time’ wordt en waar de consument volop kan kiezen, moet ons publiek gemakkelijk de weg vinden naar onze programma’s. En onze programma’s kunnen meebeleven. Waar en wanneer hij of zij maar wil. Van passief voor de buis, naar interactief met een smart device. Het merk NPO is vanaf deze deze zomer de vlag waaronder we op al die platforms te vinden zijn.”

3. Waar is Hagoort zo bang voor?

De NPO vindt één overkoepelend merk de enige manier om gezamenlijk herkenbaar en vindbaar te zijn en een prominente positie voor de programma’s van de omroepen te waarborgen. In het NPO-jaarverslag over 2013 (PDF) staat een voorbeeld.

“Wanneer de programma’s van Uitzending Gemist (nu NPO.nl) ook te zien zijn op platforms als YouTube, zullen de aantrekkingskracht en op termijn [ons] bereik dalen. De NPO is in dat geval minder goed in staat om alle aanbod van de NPO zichtbaar te houden voor het publiek.”

Populaire programma’s als De Wereld Draait Door (BNN-VARA) en Boer zoekt Vrouw (KRO-NCRV) zullen volgens de NPO hun weg wel vinden naar het publiek.

“Maar veel andere waardevolle programma’s hebben een etalage als NPO.nl nodig waar bezoekers attent worden gemaakt (bijvoorbeeld via aanbevelingen) op het programma.”

En daarom, meldt de NPO strijdvaardig, gaat men streng optreden tegen zogenoemd ‘ongecoördineerd mediaanbod’.

4. Is er echt concurrentie?

Het onderzoek Media: Tijd van brancheorganisatie SPOT van de Nederlandse tv-zenders, toont aan dat jongeren in de groepen 13 tot 19 jaar en 20 tot 34 jaar naast lineaire tv en live televisie ook vaker dan andere leeftijdsgroepen naar andere non-lineaire content kijken. Dat kijkgedrag zal in de komende jaren verder toenemen. Die content komt niet noodzakelijkerwijs van de publieke omroep, zeker niet nu video’s op YouTube steeds professioneler worden en Nederlandse en internationale mediaconcerns investeren in YouTube-kanalen (multichannel networks).

5. Wat kost die naamswijziging de belastingbetaler?

Zeker 250.000 euro. Voor alle televisienetten en radiozenders zijn nieuwe logo’s gemaakt. Dat kost circa 153.000 euro, volgens deskundigen een marktconforme prijs. De publieke omroep verwacht daarnaast 60.000 euro nodig te hebben voor het (technisch) zichtbaar maken van de nieuwe naam. En in 2012 heeft de NPO al 100.000 euro betaald voor de domeinnaam npo.nl aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie.

Daarbij komen mogelijk nog de kosten van een enkele oude plasmatelevisie. De nieuwe logo’s die continu in de rechter bovenhoek van het scherm staan kunnen volgens het AD inbranden in het scherm. In de krant stelt een deskundige een oplossing voor: niet de hele avond naar dezelfde zender kijken. Maar dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van de dure naamswijziging van de NPO.