Mercedes-Benz manipuleert prijzen in China

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het is geen geheim dat hoge Chinese functionarissen liever in een dure en donkere Audi rondrijden dan in een Mercedes-Benz. Vervelend voor Mercedes, maar een onderzoek van de Chinese kartelwaakhond is nog vervelender. De Duitse autofabrikant heeft de prijzen van onderdelen en diensten kunstmatig hooggehouden, beweren toezichthouders in de provincie Jiangsu. Het onderzoek bestrijkt vijf autodealers en het kantoor in Shanghai, meldt de Hongkongse krant South China Morning Post.

“Dit is een typisch voorbeeld van verticale prijsafspraken. Mercedes gebruikt zijn dominante positie om de prijzen van onderdelen, servicebeurten en onderhoud hoog te houden”, zegt Zhou Gao, hoofd van de kartelwaakhond in Jiangsu tegen staatspersbureau Xinhua. Mercedes wil geen commentaar leveren.

South China Morning Post constateert dat het nieuws over Mercedes kort volgt op een waarschuwing van de Europese Kamer van Koophandel in China. Volgens de lobbygroep worden buitenlandse bedrijven onterecht hard aangepakt door de Chinese autoriteiten. Volgens  China is dat onzin en wordt iedereen gelijk behandeld.

Eerder deze maand kondigde de Chinese kartelwaakhond onderzoeken aan tegen twaalf Japanse bedrijven die auto-onderdelen leveren. Ook krijgen Chrysler en Audi boetes wegens het maken van prijsafspraken. Alleen omdat de bazen van China graag in een zwarte A6 worden gezien, betekent kennelijk nog niet dat het bedrijf boven de wet staat.

Samsung ziet Indonesië wel zitten

De Zuid-Koreaanse mobieltjesmaker Samsung overweegt in een fabriek in Indonesië smartphones te maken. Dat schrijft The Wall Street Journal.

Reden is goedkoop toegang te behouden tot de lucratieve Indonesische markt. Vorig jaar importeerde Indonesië voor 2,8 miljard dollar smartphones, waarmee telefoons na olie het op een na grootste importproduct vormden.

De Indonesische regering overweegt een invoerbelasting van 20 procent op telefoons te heffen. Daardoor zou Samsung nog meer terrein verliezen op goedkopere lokale producenten van smartphones, wat het afgelopen jaar al het geval was. Als Samsung lokaal produceert, omzeilt het Zuid-Koreaanse bedrijf de belasting en geniet het juist een voordeel op concurrenten als Apple.

Air Asia slokt weer een maatschappij op

Veilig, spotgoedkoop, verbindingen naar alle uithoeken van Azië en zeker niet altijd vertraagd. Toeristen die een tijdje over dit deel van de wereld hebben gezworven, moeten Air Asia wel kennen. Je kan er nauwelijks omheen. Ooit begonnen als een piepkleine maatschappij met twee vliegtuigen, Air Asia is uitgegroeid tot een prijsvechter die het leven van grote maatschappijen als Garuda, Thai en Malaysia Airlines zuur maakt. En nu wil Air Asia nog groter worden: het Maleisische bedrijf bereidt een bod voor op Skymark een Japanse luchtvaartmaatschappij. Dat meldt Nikkei Asian Review.

Via de overname wil Air Asia opnieuw voet aan de grond krijgen in Japan. Tot vorig jaar had Air Asia een samenwerkingsverband met ANA, maar dat leverde vooral een cultuurclash op.

De vechtersmentaliteit van Air Asia, en topman en oprichter Tony Fernandes, boterde niet met de rigide houding van de Japanners. Een overname van Skymark, dat vooral interne vluchten uitvoert in Japan, kan aantrekkelijk zijn voor Air Asia, gezien de omvangrijke markt voor binnenlandse vluchten.

Makkelijk zal de overname niet worden. Volgens Japanse wetgeving mogen buitenlandse maatschappijen niet meer dan eenderde van de aandelen van een luchtvaartmaatschappij bezitten. Air Asia moet dus een constructie bedenken om de aandelen onder te brengen.

Bovendien is het onduidelijk of de toezichthouder op de luchtvaart zal toestaan dat de landingsrechten van Skymark op Haneda, een van de drukste luchthavens van Azië, zo maar overgaan op Air Asia. Maar Tony Fernandes heeft nooit dingen niet gedaan omdat ze niet makkelijk waren.

    • Melle Garschagen