Hoe moet het nu verder met FOX?

Het gaat niet goed met FOX, de tv-zender die vandaag een jaar in Nederland uitzendt. „Ik vroeg me vaak af of ze wel een strategie hadden.”

Exact een jaar geleden begon FOX in Nederland met een nieuwe zender op het open net. De zender toont veel herhalingen en trekt vaak niet meer dan enkele tienduizenden kijkers. FOX heeft grote fouten gemaakt, blijkt uit gesprekken met direct betrokkenen, van wie het merendeel niet met naam geciteerd wilde worden. Wat ging er mis?

1 miljard euro voor eredivisie

Voor de introductie van FOX was het media-imperium van Rupert Murdoch in Nederland actief met kleinere zenders als FoxLife, 24Kitchen en National Geographic. De nieuwe zender moest het begin vormen van een grotere rol van FOX in het Nederlandse televisielandschap. Het Amerikaanse tv-netwerk betaalde 1 miljard euro om dertien jaar lang de voetbalwedstrijden in de Nederlandse eredivisie uit te mogen zenden op FOX Sports, een betaalzender achter de decoder. Hoeveel abonnees FOX Sports heeft, wil de zender niet zeggen.

En nu: vrijwel geen sport meer

De komst van FOX naar Nederland zorgde destijds voor veel ophef in Hilversum. Er zou sprake zijn van een revolutie in het televisielandschap. Voetballiefhebbers maakten zich zorgen. Zouden de voetbalsamenvattingen nog wel op de gebruikelijke tijd (zondagavond om 19.00 uur) te zien zijn? En op welke zender? Exact een jaar later is duidelijk dat de NOS nog minstens drie jaar lang de samenvattingen mag uitzenden. Op de open zender van FOX is inmiddels vrijwel geen sport meer te zien.

Terug naar augustus 2013. Het zelfvertrouwen kent geen grenzen bij de werknemers van FOX en Endemol, de productiemaatschappij die met FOX samenwerkt bij het produceren van de voetbalprogramma’s. Het ene na het andere sportcontract wordt door FOX opgekocht om de ambitie om dé sportzender van Nederland te worden, te kunnen verwezenlijken. De uitzendrechten van de Italiaanse en de Engelse voetbalcompetities, de Amerikaanse honkbalcompetitie, oefenwedstrijden van het Nederlandse elftal, het tennistoernooi Wimbledon: alles ging naar FOX.

In tegenstelling tot andere nieuwe zenders als Sport 7 en Talpa leek FOX inderdaad met een andere, voorzichtigere strategie te beginnen. In het eerste jaar werden vooral (herhalingen van) Amerikaanse series uitgezonden. Ook werden weinig grote sterren van andere omroepen weggekocht, zoals Sport 7 en Talpa wel deden. De grootste ‘aankoop’ was Toine van Peperstraten, die het gezicht van de zender moest worden en op maandagavond samen met Jan van Halst een voetbalprogramma ging presenteren. Samen met het dagelijkse sportprogramma FOX Sports Centraal was dat voor lange tijd het enige originele format van de zender.

De kijkcijfers bleven achter

De problemen ontstonden toen de kijkcijfers van die originele programma’s ver achterbleven bij de verwachtingen.

„Ons werd verteld dat The Simpsons het fundament van de zender moest worden”, vertelt voormalig eindredacteur André van Arnhem, tot mei eindredacteur van FOX Sports Centraal. „In andere landen was die serie zo populair dat ze ervan overtuigd waren dat je alleen daarmee al veel kijkers aan je kon binden. Al snel was duidelijk dat dat niet de beste strategie was. Ik heb me vaak afgevraagd of ze überhaupt wel een strategie hadden.”

Samenvattingen verkocht

In maart vorig jaar besloot FOX de samenvattingsrechten voor een onbeperkt bedrag nog drie jaar lang te verkopen aan de NOS.„Een logische financiële beslissing”, omschrijft een betrokkene. „Op het hoofdkantoor in Amerika zagen ze de kijkcijfers van de zender en het bod van de NOS. Conclusie is dat het FOX veel meer oplevert om de rechten te verkopen.”

En zo kwam er met één pennestreek een voorlopig einde aan FOX als sportzender. Achter de decoder is nog genoeg sport te zien, maar op het open net is de „strategie aangepast aan de veranderende marktomstandigheden”, zoals een betrokkene cryptisch omschrijft.

Bij FOX houden ze vol dat de zender in Nederland is voor de lange termijn. De komende jaren moet de open zender groeien door nieuwe, Nederlandstalige programma’s en interessantere Amerikaanse series en films. Een zender bouwen op herhalingen van Amerikaanse series, die ook elders in Nederland al te zien waren, bleek niet goed te werken. Probeer de kijkers nu maar eens terug te winnen.

    • Arman Avsaroglu