Problemen voor het belangrijkste gereedschap van de financiële wereld

Foto Reuters

Hij ziet er uit als een hopeloos ouderwetse computer, maar is het belangrijkste gereedschap van beurshandelaren, analisten en vrijwel iedereen die zich met financiële markten bezighoudt. De Bloomberg-terminal bevat zo ongeveer alle denkbare financiële informatie: van actuele beurskoersen en grondstofprijzen tot de aanbevelingen van analisten en nieuws van meer dan duizend bronnen. Onderdeel is ook een veelgebruikte chatfunctie die de hele financiële wereld met elkaar verbindt. En daar zit het probleem.

Lucratief

De terminal is een van de belangrijkste inkomstenbronnen van het financieel dienstverleningsbedrijf Bloomberg LP, dat ook een financieel persbureau heeft. Het bedrijf draagt de naam van oprichter Michael Bloomberg, inderdaad tot voor kort burgemeester van New York. Zijn burgemeesterschap deed hij pro bono publico omdat Bloomberg aan de terminals al genoeg had verdiend (volgens Forbes is hij goed voor 33 miljard dollar).

“OUR 320,000 SUBSCRIBERS EXCHANGE 200 MILLION MESSAGES A DAY. THEY HAVE 15 TO 20 MILLION CHATS A DAY. THEY’RE A COMMUNITY.”

Vorig jaar boekte zijn bedrijf een omzet van 8,3 miljard dollar. De terminalbusiness was daarbij cruciaal: een abonnement kost doorgaans 20.000 dollar per jaar en met zo’n 315.000 terminals tikt dat aan.

Competitie

Maar Bloomberg ligt onder vuur. Zakenbank Goldman Sachs probeert andere financiële grootmachten als BlackRock, JPMorgan Chase, Morgan Stanley en Bank of America namelijk zo ver te krijgen om 6 miljoen dollar te steken in een alternatief voor de chatdienst van Bloomberg, aldus de Financial Times. ‘Symphony’ zou ergens in de lente van 2015 live moeten gaan.

Het is niet de enige concurrent. Sinds vorig jaar is er de chatdienst van Markit. Niet geheel toevallig met Bloomberg-concurrent Thompson Reuters als een van partners. Deze maand sloot investeringsbank Jefferies zich nog aan bij de klantenkring.

Wangedrag

Die toenemende concurrentie heeft een aantal redenen. De belangrijkste is het wangedrag van Bloomberg en de journalisten van haar persbureau. Vorig jaar bleek dat journalisten het interne terminalsysteem hadden gebruikt op zoek naar nieuws. Bijvoorbeeld om te kijken of handelaar ‘The Wale’ (die 6,2 miljard dollar verloor) nog bij JPMorgan Chase werkte. Het schandaal kwam naar buiten toen een Bloomberg-journalist een Goldman Sachs-werknemer belde en met de vraag hoe het met diens partner ging: die had al een tijdje niet ingelogd op de terminal.

Ook speelt mee dat chatten via de terminal niet direct de meest veilige vorm van communiceren is. Vorig jaar stond chatinformatie opeens online. En rond het manipulatieschandaal van Liborrente kwam veel bewijs linea recta uit Bloomberg-chatrooms. Rabobankhandelaar Paul Robson die gisteren bekende met Libor te hebben gesjoemeld deed dat onder andere via Bloomberg Chat, zo blijkt uit stukken van de Amerikaanse justitie.

Doet het Bloomberg pijn?

Dat is nog onduidelijk. Volgens bankiers is de chatfunctie een van de belangrijkste aspecten van de terminal. Zonder chat zou Bloomberg minder hoge prijzen kunnen vragen. Terwijl Symphony pas volgend jaar lente wordt gelanceerd, probeert Bloomberg inmiddels met man en macht de eigen chat belangrijk te houden. Zo installeerde het eind vorig jaar een functie waardoor de top van bedrijven directe toegang tot het chatverkeer van de medewerkers heeft. Daarmee kan het bijvoorbeeld chats filteren waarin handelaars elkaar champagne van Bollinger of ander lekkers beloven.