Google gaat zich richten op kinderen jonger dan 13 jaar

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Google gaat een nieuwe groeimarkt aanboren: kinderen onder de dertien jaar. Volgens The Wall Street Journal begeeft de internetgigant zich op controversieel en complex terrein.

Deze jongeren kunnen volgens de huidige gebruiksregels van Google nog geen accounts aanmaken op Google of YouTube, maar dat weerhoudt ze niet om anoniem of met een profiel - waar ze zich ouder voordoen - in te loggen op de diensten van het bedrijf in Silicon Valley. Google wil het mogelijk maken voor ouders om accounts voor hun kinderen aan te maken. Vaders en moeders zouden de gebruiksinstellingen kunnen aanpassen en zelfs het online gedrag van hun kroost in de gaten kunnen houden.

En dat maakt de zaak zo complex. Volgens burgerrechtenactivisten en advocaten bedreigt Google hiermee de privacy van kinderen en is de angst bij ouders groot dat derde partijen al heel vroeg informatie inwinnen over het surfgedrag van hun kinderen. Dat is bij wet - volgens de Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) - verboden. Hoe Google omgaat met deze angsten van ouders moet nog blijken, de plannen die vandaag bekend werden zijn nog niet officieel bevestigd door het bedrijf.

Amerikanen sparen niet voor pensioen

Een derde van de Amerikaanse bevolking heeft geen geld opzij gelegd voor hun pensioen, schrijft The Chicago Tribune. Slecht nieuws?

Het maakt mensen die geboren zijn in de periode 1980-1994, de zogeheten Millennials, niet veel uit. Uit een enquête van Bankrate.com blijkt dat zij de toekomst - veelal zonder spaargeld - rooskleurig inzien.

Of dat terecht is valt nog te bezien. Ondertussen lopen pensioenfondsen harde klappen op op de beurs en zorgt president Barack Obama ervoor dat betalingen van pensioenen uitgesteld worden om essentiële infrastructuur te kunnen betalen. Misschien moeten die Millennials toch maar beginnen met een oude sok te vullen. Voor het geval dat.

Geen geld voor een dure conferentie? Crashen!

Waarom naar dure zakenconferenties in hotelzalen gaan om je netwerk uit te breiden, als je ook in de hotellobby kunt wachten en daar je kaartje kan uitdelen? The New York Times duikt in de wereld van ‘conference crashers’.

Of ze zoveel plezier hebben als ‘wedding crashers‘ valt te bezien, maar mensen als Justin Gignac en Adam Tompkins verdienen er wel aan. Het feit dat de oprichters van startup Working Not Working, dat freelancers koppelt aan reclamebureau’s, bijvoorbeeld kostbare duizenden euro’s besparen op kaartjes voor het Cannes Lions International Festival of Creativity en toch potentiële partners en klanten tegen het lijf lopen, laat zien dat hun aanpak loont.

‘Conference crashers’ worden wel zoveel mogelijk geweerd door toenemende veiligheidsmaatregelen. Terecht natuurlijk, maar de vraag is wel of de prijskaartjes voor jonge ondernemers niet gewoon te hoog is. Zeker als je de beste lezingen en debatten van belangrijke CEO’s gewoon op YouTube kan zien.

    • Hans Klis