Dit schrijven andere media vandaag

Close up of a brown bovine snout Foto HH

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Wat is de strategie van FOX?

FOX zendt precies een jaar lang uit in Nederland. Maar erg succesvol is de zender uit de stal van mediatycoon Rupert Murdoch niet. In nrc.next vertellen betrokkenen waar het misging.

FOX trekt vaak maar tienduizenden kijkers, ondanks dat het de televisierechten van de Eredivisie in handen heeft. De samenvattingsrechten die FOX verkocht heeft aan de NOS, leveren meer op dan de eigen uitzendingen.

Ingewijden spreken van een gebrek aan strategie en laken het feit dat FOX in het eerste jaar zijn fundamenten bouwde op herhalingen van Amerikaanse series. Programma’s die overigens elders ook te zien zijn. Volgens FOX blijft de zender doorgaan in Nederland, maar hoe ze komende jaar kijkers gaan trekken is de vraag.

Niet de Eurolines-bus van vroeger

Wie reist er nog met een Eurolinesbus, vraagt de Volkskrant zich af in een uitgebreide reportage. Vliegen is vaak maar een klein beetje duurder en vele malen sneller. Sterft de vakantiebus uit?

Nog niet, maar het lijkt vooral een voertuig te zijn met een steeds slechtere reputatie. De beroemdste passagier van de Eurolines was afgelopen jaar toch wel Mehdi N., Syrië-strijder en verdachte van de aanslag op het Joods Museum in Brussel. De bussen blijken ook weleens ingezet te worden bij smokkel van dubieuze bagage en voor niet al te strenge controle van identiteitsbewijzen.

Wat wel weer spreekt voor de maatschappij is dat reizigers gratis veertig kilo aan dubieuze bagage mag meenemen. In de reportage van de krant komt vooral naar voeren dat Eurolines door het gemak en de lage prijs een vervoersmiddel is geworden voor mensen die het prijsverschil tussen iets duurdere vliegreizen en busreizen niet kunnen missen. En dat is nu eenmaal andere klandizie dan cityhoppende studenten en ouderen.

Minder vertrekkende Nederlandse CEO’s

Nederlandse CEO’s verlaten graag hun beursgenoteerde bedrijven, blijkt uit de jaarlijkse Chief Executive Study van consultancybedrijf Strategy&. Zeker 18 procent van de leidinggevenden zwaaiden vorig jaar af en dat is meer dan het wereldwijde gemiddelde van 14,1 procent, constateert het FD.

Toegegeven, in 2012 lag het percentage veel hoger op 26 procent. Dat er tegenwoordig minder Nederlandse CEO’s vertrekken mag dan ook geconcludeerd worden. Dit deden zij afgelopen jaar ook vriendelijker, slechts 22 procent ging noodgedwongen of vroegtijdig weg tegen 46 procent het jaar ervoor. Volgens Strategy& komt dat door de aantrekkende economie die de druk op leidinggevenden verlicht.

Waar volgens het consultancybedrijf nog wel hard aan gewerkt mag worden, is het aantal vrouwen aan de top van Nederlandse bedrijven. Met maar 2 procent topvrouwen in 2013 tegen een al erg laag wereldwijd gemiddelde 2,8 procent, mag er nog wel wat gedaan worden aan het diversiteitsbeleid binnen de Nederlandse bedrijfscultuur.

    • Hans Klis