Bijenkorf wordt Primark, en dat merk je in de hele winkelstraat

Foto ANP

Vandaag opent de Ierse modeketen Primark een nieuwe winkel in het oude Bijenkorfgebouw in Enschede. De achtste vestiging in Nederland. Volgende maand volgen ook Venlo en Arnhem.  Primark, dat bekend staat om zijn goedkope kleding, is een publiekstrekker. Tot nu toe leidde elke opening tot chaotische taferelen, vanwege massa’s klanten. Wat doet de komst van de populaire winkelketen met een stad?

Er komen meer bezoekers

Marktonderzoeksbureau Strabo onderzocht bij verschillende Primarkvestigingen hoeveel mensen het winkelgebied eromheen bezochten, voor en na de vestiging van de kledingwinkel. In Rotterdam, waar in december 2008 de eerste Primark opende in winkelcentrum Alexandrium, was direct een toename te zien. Nu, vijf jaar later, neemt het aantal bezoekers licht af.

In andere steden blijft het aantal bezoekers volgens Hans van Tellingen van Strabo wel stijgen, met “gemiddeld 15 tot 20 procent”.

Maar dat is wel typisch Primark-publiek

“Moeders en dochters”, zo omschrijft Van Tellingen het publiek dat door de Primark wordt getrokken. Veel van hen zien een bezoek aan de winkel als een dagje uit - er zijn zelfs speciale busreizen voor een dagje Primark Almere. Daarnaast heeft de winkel volgens Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, een doelgroep die “wel tijd heeft, maar weinig geld”. Toch zijn zij absoluut niet de énige mensen die er kopen, zegt Van Tellingen op basis van enquêtes die hij bij Primark deed: “Ook rijkere doelgroepen besteden er veel geld.”

In Arnhem en Enschede komt de winkel in panden waar eerst een Bijenkorf zat. Molenaar: “De winkels eromheen zullen zich aanpassen aan Primark. Voor premium-merken wordt de locatie minder interessant. Het aantal bezoekers zal best geweldig toenemen, zoals blijkt uit diverse onderzoeken, maar dat is wel typisch Primarkpubliek dat op zoek is naar mode voor een lage prijs.”

In Enschede zal dat effect kleiner zijn dan in Arnhem, verwacht Molenaar. “Enschede heeft een regionaal karakter, een groter achterland dan Arnhem en trekt ook veel Duitsers.”

Omzet van omliggende zaken stijgt

De mensen die shoppen bij de Primark als een uitje zien, bezoeken vaak ook de horeca in de omgeving. De omzet van horecazaken neemt volgens Van Tellingen gemiddeld met 40 procent toe.

En als ze dan toch aan het winkelen zijn, kopen de Primark-klanten vaak ook wat bij andere (mode)winkels. “Concurrerende kledingwinkels behalen ongeveer 10 procent meer omzet”, zegt Van Tellingen. Bij overige winkels is dat 15 tot 20 procent.

En ook de huurprijzen gaan omhoog

In Londen zijn de huren van winkelpanden in de winkelstraat Oxford Street gestegen nadat Primark er een ‘posh store’ opende, constateert onderzoeker Charles Graham van London South Bank University in een artikel.

In Nederland lijkt hetzelfde te gebeuren. Senior research consultant Bart Stek van WPM Groep, die tientallen winkelcentra beheert:

“Omdat het aantal mensen dat langs een winkel loopt sterk bepalend is voor de hoogte van de huurprijzen, zullen in de directe omgeving van een Primark de huurniveaus stijgen. Daar tegenover staat dat locaties die op grotere afstand gelegen zijn, minder aantrekkelijk worden. Daar nemen de prijzen af.”

Syntrus Achmea Real Estate & Finance, namens opdrachtgevers eigenaar van panden rond de Primark in Zaandam, laat via een woordvoerder weten dat prijzen inderdaad kunnen stijgen door de hogere omzet die de komst van een Primark veroorzaakt:

“Voor leegstaande of -komende winkelpanden in zo´n gebied kunnen dan hogere huurprijzen worden gevraagd. Voor zittende huurders kan de huurprijs op termijn ook worden aangepast.”