Een kinderzitje in je huurauto kan flink aantikken

Zes grote spelers op de Europese autoverhuurmarkt hebben volgens de Europese Commissie jarenlang verschillende tarieven gerekend, afhankelijk van het land van waaruit online werd gereserveerd. Een Duitser die een auto in Engeland reserveerde, betaalde bijvoorbeeld meer dan een Brit – voor dezelfde auto. Een aantal bedrijven belooft daarmee te stoppen. Europcar, Hertz en Avis niet. Drie vragen over de autoverhuurindustrie.

1. Voelen mensen zich vaak opgelicht bij autoverhuur?

Zo’n 5,5 procent van de klachten die het consumentennetwerk ECC-Net van de Europese Unie binnenkrijgt, gaan over autoverhuur en autolease. De ANWB stelt „geregeld” klachten te krijgen over verhuurbedrijven in het buitenland. Volgens Markus van Tol van de ANWB gaat het dan bijvoorbeeld om mensen die de sleutels van de auto inleveren in de brievenbus van het gesloten verhuurbedrijf, om daarna te merken dat er later 500 euro van hun creditcard is afgeschreven vanwege ‘schade’.

Volgens voorzitter Wim Slagter van de afdeling verhuur van de brancheorganisatie Bovag, is er een groot verschil tussen binnen- en buitenland. „In die vakantieoorden is het vooral eenmalige particuliere verhuur.” In Nederland wordt vooral zakelijk verhuurd en hebben bedrijven er meer baat bij om klanten te behouden in plaats van te bedonderen.

2. Waar verdienen de verhuurbedrijven het meeste aan?

Volgens Slagter van de Bovag is de bezettingsgraad het belangrijkste voor autoverhuurbedrijven. „Bij een particulier rijdt de auto 10 tot 20 procent van de tijd, bij ons staat de auto maar 10 tot 20 procent van de tijd stil. Het zit hem dus in de maximale bezetting van je vloot.” Dat verklaart ook dat een auto die voor langere tijd wordt gehuurd, goedkoper is: het geeft de verhuurder zekerheid. Ook geldt volgens Slagter: hoe groter de auto, hoe duurder.

Ook lucratief zijn extra accessoires en diensten. Zo valt bij huur in het buitenland vaak op dat kinderzitjes of het meeverzekeren van een tweede bestuurder flink aantikken.

3. Wordt eventuele schade aan huurauto’s eigenlijk wel hersteld?

Vaak heeft de auto die je huurt al schade. En als je zelf een kras veroorzaakt, moet ook worden betaald. Maar dat geld wordt meestal niet gebruikt voor herstel van de schade, tenzij deze groot is. „Je moet het zien als een aanbetaling op de waardedaling van de auto of eventueel toekomstig herstel”, zegt Slagter. De meeste verhuurders verkopen de auto’s met schade door. Europcar laat weten dat een auto gemiddeld „tussen de zes en negen maanden” onderdeel van het wagenpark is. Veel verhuurbedrijven sluiten daartoe terugkoopcontracten met dealers.

    • Camil Driessen