V&D verkoopt 1.350 kilometer kaftpapier

Ook prijsvechters Lidl en Action mengen zich in de strijd om de winkelende scholier.

Schoolspullen bij V&D. Het einde van de zomervakantie is voor veel scholieren in zicht. Foto ANP

De rugzakken worden weer gevuld met agenda’s, etuis, schoolboeken met kaftpapier en schriften en pennen. Vandaag is het voor de jeugd uit het noorden van Nederland zover: terug naar school. Vier vragen over de schoolspullenmarkt.

1 Hoeveel geld gaat er in om?

Een agenda, het sleutelstuk uit de schoolspullencollectie van elke scholier, kost tussen de 95 cent en 20 euro. Dat lijkt niet veel, maar met ruim een miljoen kinderen die dit jaar naar het voortgezet onderwijs gaan, gaat alleen in agenda’s al miljoenen om.

Vorig jaar werd in juni, juli en augustus 63,9 miljoen euro omgezet aan kantoorartikelen op de consumentenmarkt, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK in samenwerking met brancheorganisatie Office World. Een groot deel daarvan komt op het conto van schoolspullen.

In juni van dit jaar steeg, volgens GfK, de verkoop van kantoorbenodigdheden aan consumenten met 1,4 procent.

2 Wie verdient er aan schoolartikelen?

V&D, Hema en de Bruna zijn de drie grootste spelers, zegt voorzitter Cees van Manen van Office World. „V&D is de echte topper.” Het bedrijf verkoopt maar liefst 35 verschillende agenda’s. De bedrijven willen zelf niets zeggen over hun marktaandelen en omzetcijfers.

V&D en Bruna moeten het vooral hebben van licentieartikelen. Zij kopen het recht om bepaalde beeldmerken te gebruiken voor hun schoolspullen. Zo liggen bij de V&D Loesje- en Ajax-agenda’s, en heeft de Bruna agenda’s van Donald Duck of Fokke & Sukke.

Partijen in opkomst zijn volgens Van Manen webwinkel bol.com en Aldi, Lidl en Action. Zij verkopen net als Hema goedkopere spullen van het eigen merk. Aldi heeft schoolspullen niet standaard in het assortiment, maar verkoopt ze als aanbiedingsartikelen. Bij Action kost een agenda minder dan een euro. De licentieagenda’s zijn een stuk duurder. De VI-agenda bij Bruna kost 16,95 euro.

3 Welke artikelen verkopen het best?

Dat is moeilijk te zeggen. Met een agenda doe je het hele jaar, van pennen heb je er een stuk meer nodig. Een agenda is weer duurder dan een paar ballpoints. Dit jaar verwacht V&D zoveel agenda’s te verkopen, dat ze opgestapeld een hoogte van 5,6 km zouden hebben. Her bedrijf verkoopt 1.350 kilometer aan kaftpapier. Dat is de afstand van Amsterdam naar de Litouwse hoofdstad Vilnius.

4 Wat zijn de trends dit jaar?

Volgens Action zijn neon- en fluorkleuren dit jaar hot. „En vergeet de glitters niet”, zegt de woordvoerder. Ook V&D verkoopt veel agenda’s met felle kleuren. Meisjes willen alles met fashion, zegt een woordvoerder van V&D. „Ze moeten de look & feel hebben van fashionblogs.” Jongens vinden nog altijd dezelfde dingen leuk als tien jaar geleden: voetbal, strips en populaire tv-shows.

Tegelijkertijd verkoopt V&D meer tablets, constateert de woordvoerder. „Daarvoor bestaan allerlei agenda-apps, dus dat gaat wel ten koste van het aantal agenda’s dat we verkopen.”

    • Sam de Voogt