Van Amsterdam naar Rome op al het verkochte kaftpapier

DEN HAAG - In warenhuis HEMA worden de laatste schoolspullen ingeslagen voor het nieuwe schooljaar. ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT Foto ANP

Vandaag is het voor de jeugd uit het noorden van Nederland zover: terug naar school. En dus worden de rugzakken weer gevuld met agenda’s, etuis, schoolboeken met mooi kaftpapier en allerlei schriften en pennen. Vier vragen over de schoolspullenmarkt.

Hoeveel geld gaat er in om?

Een agenda, toch het sleutelstuk uit de schoolspullencollectie van elke scholier, kost tussen de 95 cent en 20 euro. Dat lijkt niet veel, maar met ruim een miljoen kinderen die dit jaar naar het voortgezet onderwijs gaan, gaat het om miljoenen.

De meeste schoolartikelen worden verkocht in voorbereiding op het nieuwe schooljaar. In de zomermaanden juni, juli en augustus werd vorig jaar 63,9 miljoen euro omgezet aan kantoorartikelen op de consumentenmarkt, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK in samenwerking met brancheorganisatie Office World. Een groot deel daarvan komt op conto van schoolspullen.

En ook dit jaar gaat het goed, volgens GfK. In de maand juni steeg de verkoop van kantoorbenodigdheden aan consumenten met 1,4 procent.

Wie verdient er aan?

V&D, Hema en de Bruna zijn de drie grootste spelers, aldus voorzitter Cees van Manen van Office World. “V&D is de echte topper.” Liefst 135 verschillende agenda’s verkoopt het bedrijf. De bedrijven willen zelf niets zeggen over hun marktaandelen en omzetcijfers.

V&D en Bruna moeten het vooral hebben van hun licentieartikelen. Zij kopen het recht bepaalde beeldmerken te gebruiken voor hun schoolspullen. Zo liggen bij de V&D Loesje- en Ajax-agenda’s, en heeft de Bruna agenda’s van Donald Duck of Fokke & Sukke.

Partijen in opkomst zijn volgens Van Manen de Aldi, Lidl en Action. Zij verkopen net als de Hema goedkopere spullen van het eigen merk. Aldi heeft schoolspullen zelfs helemaal niet in het standaardassortiment, maar verkoopt ze als aanbiedingsartikelen. Een woordvoerder van de Action ziet de verkoop van schoolspullen toenemen. “Maar dat komt ook doordat Action sowieso groeit. En je krijgt hier veel waar voor je geld.” Een agenda bij de Action kost minder dan een euro. De licentieagenda’s zijn een stuk duurder. Voor de VI-agenda bij Bruna betaal je 16,95 euro.

Ook niet onbelangrijke partijen zijn bol.com en Amazon, zegt Van Manen. Dat komt doordat er sowieso steeds meer online gekocht wordt, maar ook omdat er steeds meer digitale producten worden aangeboden. Van Manen: “Steeds meer scholen bieden digitaal iets aan. Agenda’s of apps. Dat gebeurt mede in samenwerking met deze webshops.”

Welke artikelen verkopen het best?

Dat is moeilijk te zeggen. Want van pennen heb je er een stuk meer nodig dan die ene agenda waarmee je het hele jaar doet. En de agenda is weer duurder dan een paar ballpoints. Dit jaar verwacht de V&D zoveel agenda’s te verkopen, dat ze opgestapeld een hoogte van 5,6 km zouden hebben. Her bedrijf verkoopt 1.350 kilometer aan kaftpapier. In perspectief: Als je dat op de grond legt, kan je van Amsterdam naar Rome of de Litouwse hoofdstad Vilnius lopen zonder natte voeten te krijgen.

Hoe ver kom je vanuit Amsterdam met 1.350 kilometer kaftpapier?

Wat zijn de trends dit jaar?

Volgens de Action zijn neon- en fluorkleuren helemaal hot dit jaar. “En vergeet de glitters niet, vooral veel glitters”, zegt de woordvoerder. “Zolang het maar opvalt.” Ook de V&D ziet veel agenda’s met felle kleuren verkocht worden.

Meisjes willen alles met fashion, zegt een woordvoerder van de V&D. “Ze moeten de look & feel hebben van fashionblogs.” En bij jongens verkopen nog altijd dezelfde dingen goed als tien jaar geleden: Voetbal, strips en populaire tv-shows.

En dan is er dus nog de opkomst van apps. Een woordvoerder van de V&D ziet het aantal verkochte tablets stijgen. “Daarvoor zijn er allerlei agenda-apps, dus gaat het ten koste van het aantal verkochte agenda’s.” De blits maken op het schoolplein doe je dit jaar met de agenda-app van DJ Hardwell.

Zelf ook een agenda-app nodig? Hier is een lijstje van vijf.

    • Sam de Voogt