Mode, de musical

Piet Paris is vooral bekend als mode-illustrator. Maar hij was ook de curator van de eerste drie edities van de Arnhemse modebiënnale: grote tentoonstellingen die getuigden van een diepe liefde voor mode. In Utrecht is nu een nieuwe expositie van zijn hand te zien. Het Centraal Museum vroeg hem een keuze te maken uit de eigen collectie.

Paris gaf zijn tentoonstelling een musicalthema mee. Maar Mode, de musical is geen verbeelding van een musical over mode. Piet Paris, artiestennaam van Pieter ’t Hoen (1962), nam verschillende aspecten van de musical als leidraad.

Zo is er een rode loper waarlangs fans staan te wachten. Er is een kleedkamer, een galapremière en een uitvoering. En er zijn twee sterren: Chantal en Simone – de namen verwijzen naar twee bekende Nederlandse musicalactrices.

Paris’ Chantal en Simone hebben allebei een uitgesproken stijl. Die van Chantal is vrolijk, kleurig en barok. Simone houdt van modern en strak. Behalve de zaal waar poppen in galakleding staan, is de tentoonstelling opgedeeld in die twee stijlen. Simone is gekleed in Frans Molenaar en Alexander van Slobbe, Chantal in Jan Taminiau en Fong-Leng. Simones fans dragen sobere outfits, die van Chantal uitbundige. Simone staat in haar kleedkamer in degelijk, beige stretchondergoed, Chantal in wulps satijn. Rond de poppen hangen en staan kunst- en gebruiksvoorwerpen waarin de verdeling is doorgezet. Een losse schets van een vrouw met een hoed, van Isaac Israëls, is typisch Chantal. Bij Simone hoort een tekening van een meisje met een hoed van Dick Bruna.

Los van die indeling is Paris verfrissend vrij te werk gegaan: in veel van de outfits worden kledingstukken uit de meest uiteenlopende periodes gecombineerd. Een gewatteerde blauwe satijnen rok uit 1740 komt bij een witte blouse met vier mouwen van Niels Klavers uit 1998 en een hoed uit het begin van de vorige eeuw, die overigens verrassend veel lijkt op de hoeden waar Pharrell nu zo dol op is (stijl Simone). Een blouse met een Amerikaanse vlag-print van Viktor & Rolf uit 2000 wordt gedragen met een ‘bevrijdingsrok’ met geappliceerde bloemen uit 1945 (Chantal).

Bijzonder is hoe de kunstwerken die achter de poppen zijn geplaatst vaak verwijzen naar de kleding, en de kleding naar de kunst. Een enkele keer loopt de kunst zelfs door in de poppen, zoals bij een masker in de kleuren en stijl van een schilderij van Pyke Koch ( Chantal, opmerkelijk genoeg).

Alle kunst, design en mode die ooit is gemaakt, zegt deze expositie, is uiteindelijk op te delen in twee stromingen, waaruit het voor de toeschouwer soms lastig kiezen is. Een heel verrassend of diep inzicht is dat niet. Mode, de musical is vooral vrolijk en met zorg gemaakt amusement voor het hele gezin. Inderdaad, als een goede musical.

Tot en met 30 november, Centraal Museum, Utrecht. Centraalmuseum.nl