In het post pc-tijdperk is meer dan genoeg plaats voor pc’s

Pre dawn editorial view of downtown Los Angeles. California. Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De tablet heeft niet alle verwachtingen kunnen waarmaken, constateert Quartz. De verkoop van iPads daalt en die van Macs stijgt.

Dat betekent niet dat Apple gefaald is, benadrukt het magazine. Technologen keken al tientallen jaren hooggespannen uit naar de komst van de tablet en nu die er is, valt het apparaat een beetje tegen. Want Bill Gates heeft gelijk gekregen: we noemen het tablet-tijdperk dan wel het “post PC-tijdperk” maar dat betekent niet dat pc’s niet meer nodig zijn. Zelfs Apple-baas Tim Cook geeft toe maar 80 procent van zijn werk met een tablet te doen. Voor die 20 procent heeft hij nog altijd een laptop of pc nodig.

Juist die combinatie van tablet en laptop is het nieuwe “post PC-tijdperk”. Apple zag in de verkoop van Macs het afgelopen jaar een sterke groei (18 procent in het laatste kwartaal). Tablets maken de hype niet waar. Voorlopig dan, want Quartz voorspelt dat na deze periode van getemperde verwachtingen een gouden eeuw op handen is voor innovatieve tablet-technologie.

Anti-wapenlobby strijdt ook op de vloer van supermarktketen Kroger

Kroger wordt een nieuw front tussen anti-wapen actiegroepen en klanten die hun vuurwapens open en bloot dragen. Moms Demand Action for Gun Sense in America wil dat de supermarktketen klanten gaat dwingen om geweren en pistolen thuis te laten, schrijft The Wall Street Journal.

‘Open Carry’, het openlijk tonen van wapens door bezitters, wordt in meer dan 44 Amerikaanse steden toegestaan. Dit recht wordt de afgelopen jaren steeds vaker gebruikt door vuurwapenbezitters en de wapenlobby in de strijd tegen de autoriteiten die wapenbezit willen inperken. Dat is hun goed recht, maar dat gaat soms best ver (video).

Supermarkten en restaurants bevinden zich in de frontlinie van die strijd. Target liet al eerder weten na een handtekenactie van Moms Demand Action liever geen geladen pistool tussen de luiers te zien. Maar echte verboden voor openlijk gedragen wapens blijven uit. En hoewel de actiegroep succes boekte bij Target, Starbucks en Chipotle denken critici niet dat Kroger verder zal gaan dan klanten te ontmoedigen hun aanvalsgeweren thuis te laten. Want deze winkels willen “producten verkopen” en geen politieke standpunten.

Meer mannen moeten op vrouwelijk Pinterest

Pinterest is een sociaal netwerk voor vrouwen. Maar daar moet snel verandering in komen volgens het bedrijf, meldt de San Francisco Chronicle.

De startup heeft meer dan zeventig miljoen gebruikers en is vijf miljard dollar waard. Maar de statistieken zijn bedroevend, als men kijkt naar de diversiteit. Twintig procent van de gebruikers is man en die zijn verantwoordelijk voor maar 8 procent van de activiteiten op Pinterest. En dat terwijl er zoveel mee kan, naast mooie plaatjes plaatsen kunnen mensen er ook bijvoorbeeld hun nieuwe baan vinden. Als de startup mannen kan aantrekken, verdubbelt het naar eigen zeggen het aantal gebruikers en de waarde van het bedrijf.

De vraag is natuurlijk of dat slim is. Het bedrijf heeft al de meeste vrouwen in dienst van alle grote techgiganten in Silicon Valley, een hele prestatie. De kracht van Pinterest is juist dat het een specifieke doelgroep aanspreekt. Maar zegt een mannelijke gebruiker, er is genoeg te vinden voor mannen op Pinterest. Het is niet alleen maar “baby, baby, bruiloft” als je goed zoekt.