Hier leren ze dat groente lekker is

NRC volgt Rotterdam-Zuid op de voet. Vandaag: de kinderen van de Bloemhofschool die in de zomer extra les krijgen.

De kinderen gaan aan de lange, houten tafels in de eetzaal van de Bloemhofkeuken zitten. Het is twaalf uur, lunchtijd. Ze krijgen allemaal een kom tomatensoep en een bordje met een stuk maiskolf, komkommer, bloemkool en vers gebakken brood. Het toetje is fruitsalade.

Vier donkere meisjes van een jaar of tien willen graag wat meer brood en brokkelen dat in de soep. Intussen vragen ze aan de meester, die bij hen aan tafel zit, of hij een vriendinnetje heeft. Vier, zegt hij serieus. En dan: ‘Ze zitten hier aan tafel’. De meisjes lachen.

Deze kinderen van drie basisscholen op Zuid in Rotterdam krijgen twee weken lang een gezonde lunch. Sommige scholen, zoals de BSO Bloemhof, serveert die lunch het hele jaar door op schooldagen. Ze willen de kinderen leren dat ze geen zakje chips als pauzehapje moeten nemen. Ze willen hen leren om te proeven. Zodat ze weten dat bruin brood, fruit en groenten lekker zijn.

„Meester, de mais smaakt naar melk”, zegt een meisje. De kok komt erbij. Hij legt uit dat dat best kan kloppen. Er zit wat boter overheen.

De kinderen die nu in de eetzaal zitten, krijgen in de zomervakantie twee weken lang extra lessen. In de ochtend taal en rekenen. In de middag doen ze van alles. Gisteren hebben ze een rondvaart door de haven gemaakt. Ze bekeken vrachtschepen en moesten tussendoor de inhoud berekenen van een container. En de namen van de landen opschrijven waar de schepen vandaan komen. Die zoeken ze later op.

Zowat alle volwassenen in de vakantieschool zijn vrijwilliger. Leraren offeren twee weken van hun vakantie op. Ze willen de kinderen meegeven wat leeftijdgenoten in welvarender wijken vaker van hun ouders meekrijgen: uitstapjes naar musea, gezond eten, verschillende sporten, interessante mensen ontmoeten. Het idee komt van filosoof Henk Oosterling die op de Bloemhofschool een heel programma heeft bedacht dat het hele schooljaar beslaat en Vakmanstad heet.

Na de lunch gaat een deel van de kinderen naar judoles. De andere helft gaat naar de tuin, pal naast de keuken, vol groenten, kruiden, bramen en tarwe. Achterin een hok met kippen. Meester Thijs Schipper, met baard en op espadrilles, gaat voorop. Hij legt uit hoe je moet schoffelen. Alihan (9) en Pricilla (11) gaan aan de slag. Amir (9) krabt met een metalen haak onkruid tussen de tegels vandaan. Hij wil tandarts worden, zegt Thijs Schipper met een knipoog. „Nee, bioloog, zegt Amir.

Daarna kijken de kinderen samen met de meester waar de tarwe staat. Ze krijgen een paar korrels om op te kauwen. „Wat is dit”, vraagt meester Thijs en houdt een stengel met een maiskolf omhoog. De kinderen kijken vragend. Het begint met een M en eindigt op Ais, zegt hij dan. „Mais, meester! Mais!”

    • Sheila Kamerman