Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Opvolger Fyra schlemielentrein zegt reizigersclub

Reizigersvereniging Voor Beter OV rekent via De Telegraaf af met IC Direct, de opvolger van de geplaagde Fyra. Ook deze snelle verbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda kent veel problemen, schrijft De Telegraaf. In juli viel 9 procent van de IC Direct treinen uit en reed slechts 84 procent op tijd. In april werden alle IC Direct treinen stilgelegd wegens een technisch mankement.

”De IC Direct is de schlemielentrein in hogesnelheidsland’’, zegt een woordvoerder van Voor Beter OV in de ochtendkrant. De locomotieven zijn afkomstig van het Canadese Bombardier. Volgens de lobbyclub voor reizigers werken de locomotieven niet goed op het hogesnelheidsspoor, dat voor 7,2 miljard euro is aangelegd, aldus de Telegraaf. De NS laat in de krant weten dat er maatregelen getroffen zijn waarvan de eerste resultaten al zichtbaar zijn.

Garnalenbescherming of kartelvorming?

Nederlandse garnalenvissers zitten met een probleem. Ze willen graag dat hun garnalen door duurzaamheidsorganisatie Marine Stewardship Council het predicaat duurzaam krijgen. Om dat keurmerk te ontvangen moeten de garnalenvissers plannen hebben om overbevissing te voorkomen. Maar als ze die plannen uitvoeren, kunnen ze zich volgens Autoriteit Consument en Markt (ACM) schuldig maken aan kartelvorming, schrijft de Volkskrant.

Maatregelen om de vangst te beperken zijn niet nodig, want de Nederlandse garnalenpopulatie wordt niet bedreigt, vindt de ACM. Door af te spreken minder te vangen, drijven de vissers dus kunstmatig de prijs op. De Marine Stewardship Council zegt het te betreuren dat door mededingingsregels garnalen geen duurzaamheidskeurmerk kunnen ontvangen.

De mijnen zijn dicht, het pensioenfonds ook

Vier decennia nadat de Nederlandse mijnen sloten, houdt het pensioenfonds voor de mijnbouw op te bestaan. Dat schrijft het Financieele Dagblad. Het is volgens de bestuurders van het pensioenfonds niet langer verantwoord om door te gaan.

Aangezien de mijnen gesloten zijn en er dus geen werknemers meer zijn die het fonds van premies voorzien, kan het fonds alleen geld verdienen via beleggingen. Bovendien is het aantal deelnemers gedaald van boven de 50.000 tot 26.000. Het fonds wil niet financieel kwetsbaar worden, waardoor het zou moeten korten op de pensioenen. Een bestuurder van het fonds zegt op zoek te gaan naar een verzekeraar die het fonds voor mijnwerkers en personeel van mijnbouwbedrijven wil overnemen.

    • Melle Garschagen